artikel

Politie moet actief controleren op opgevoerde e-bikes

Elektrische fietsen Premium 5289

In het nieuws vanmorgen: de politie zou meer moeten controleren op opgevoerde e-bikes. Uit een artikel in De Telegraaf blijkt dat de fietsenbranche en Veilig Verkeer Nederland (VVN) zich zorgen maken over het opvoeren van elektrische fietsen tot snelheden ruim boven de 50 km per uur.

Politie moet actief controleren op opgevoerde e-bikes
Foto: Cycling.be, David Legreve

Volgens De Telegraaf doen VVN en de Fietserbond een prangende oproep aan de politie om het gevaar van opgevoerde e-bikes te beteugelen. Rob Stomphorst van VVN wordt geciteerd in het artikel: “Een levensgevaarlijke ontwikkeling die schreeuwt om een keiharde aanpak. Het is natuurlijk prachtig dat steeds meer jongeren van de scooter overstappen op de fiets met trapondersteuning, maar als dit een neveneffect is, moet er rigoureus worden ingegrepen”, meent Rob Stomphorst van VVN. Bij een opgevoerde e-bike is de dealer aansprakelijk.

Opvoeren is economisch delict

Kees Bakker van de Fietsersbond komt ook aan het woord: “Het is van alledag dat regels omzeild worden. Dat deed ik vroeger ook om mijn brommer drie kilometer harder te laten lopen. Maar je wist ook dat er regelmatig gecontroleerd werd. Dat is nu niet het geval, vandaar dat ik hoop dat de verkoop van pakketjes om fietsen op te voeren wordt verboden. Het is gewoon een economisch delict”, meent Kees Bakker van de bond.

Huub Snellen van Accell over opvoeren

Huub Snellen, directeur van Accell Nederland laat in het artikel weten fel tegenstander van opvoeren te zijn. “Sneller dan 24 km/u op e-bikes is uitermate risicovol. Daar zijn ze niet op gebouwd. Daarom gebruiken wij software met een begrenzer die niet naar boven toe te manipuleren is.”

Vaak vraag vanuit gebruikers

Hij geeft verder aan dat vooral van oudere gebruikers juist vaak de vraag komt of de e-bike langzamer afgesteld kan worden: “Met name vanuit oudere gebruikers komt de vraag of ze niet langzamer afgesteld kunnen worden. Dat doen we wél naar maximaal 18 km/u. Maar de jeugd zoekt het de andere kant op. Op zich niets nieuws, want vroeger gebeurde hetzelfde met brommers. Toen werd een knalpijp uitgeboord en geknoeid met de carburateur om harder te rijden.”

Reactie vanuit politie

In het artikel in De Telegraaf geven politie en het ministerie van Infrastructuur aan dat het volgens hen nog niet zo’n vaart loopt met opgevoerde e-bikes. “Wij hebben geen signalen dat ze veelvuldig voorkomen. We voeren er dan ook geen gerichte controles op uit. Maar bij ernstige verkeersongevallen waarbij een e-bike is betrokken, onderzoeken we of de fiets mogelijk was opgevoerd”, geeft politiewoordvoerder Marlous de Ridder in het artikel aan.

 

Bron: Telegraaf, Gijsbert Termaat

 

Reageer op dit artikel