artikel

Expertartikel Bosch: beschadigde accu’s, hoe ga je daarmee om?

Elektrische fietsen Premium 1865

Er zijn al herhaaldelijk fietsenwinkels met flinke brandschade gemeld waarbij brand of rookschade is ontstaan door een instabiele accu die niet aan de lader staat, toch te heet wordt. We stelden daarover vragen aan een expert van Bosch eBikes Systems.

Expertartikel Bosch: beschadigde accu’s, hoe ga je daarmee om?
Bosch geeft antwoord op vragen over brand of rookschade die is ontstaan door een instabiele accu die niet aan de lader staat, toch te heet wordt. Foto Bosch eBike Systems

Hoe weet je dat een accu instabiel is? 

Expert Bosch eBike Systems: “Accu’s die beschadigd zijn aan de behuizing door een val of waterschade, of indien ze vreemd reageren, vallen onder de noemer instabiel of potentieel gevaarlijk.” 

Hoe ga je om met een niet-originele accu, oftewel een white label accu? Kan een originele accu, behorend bij het systeem, ook problemen krijgen? 

“Met een vreemde accu kunnen inderdaad meerdere zaken bedoeld worden. Het is afgeraden om een niet-originele accu te gebruiken in een bestaand systeem, omdat het hele systeem daar raar op kan reageren, de lader kan anders werken en mogelijk een hogere spanning afgeven (brandgevaar) en in sommige gevallen herkent het Can Bus systeem de vreemde accu niet. Dit kan ook voorkomen bij accu’s die gerepareerd zijn. Bovendien kan een ander onderdeel mogelijk beschadigd raken door een niet-origineel onderdeel dat gebruikt wordt. Een eigen merk accu kan ook zeker defect raken, bijvoorbeeld door achter in een auto in de regen vervoerd te worden, of door uit de fiets te laten vallen wanneer de accu niet goed op slot zit.” 

Er zijn speciale bewaarkasten met zout en zand. Wat is de functie van deze kasten en wat bewaar je hierin? 

“Er zijn speciale bewaarkasten voor accu’s die bij een brand volledig afgesloten zijn. Hierdoor beperkt de brand zich tot die specifieke ruimte – maar alles wat in de kast ligt, zal vernietigd worden. Het probleem met Lithium Ion is dat een accu die in brand vliegt, zijn eigen zuurstof aanmaakt en blijft branden tot er niets meer over is. Het is dus niet aangeraden om alle accu’s van nieuwe fietsen in zo’n bewaarkast te leggen. Wat wel kan is dat een accu met rare storingen of vochtschade in zo’n kast wordt opgeborgen. Als er dan iets gebeurt, beperkt het zich tot de kast. Ook hier zijn speciale kasten verkrijgbaar die een maximum van 3 accu’s kunnen opbergen. Deze kisten zijn onder andere verkrijgbaar via Magura.” 

Moet elke winkel zo’n accubewaarkast hebben? Of hangt dat af van hoeveel accu’s je opbergt, kortom is er een norm/richtlijn hiervoor? 

“Het is aangeraden om een kist zoals hierboven beschreven in de winkel te hebben, voor het geval dat er een instabiele accu wordt binnengebracht. Het beste is dat deze kist buiten staat op een afgeschermde plaats. Het ligt niet aan de hoeveelheid fietsen met accu’s in de winkel, het gaat om het risico dat het verkopen van deze producten met zich mee brengt. Als alternatief is een metalen kist met deksel, gevuld met speelzand, een goedkopere oplossing.” 

ADR definieert de kaders voor het vervoer van gevaarlijke goederen. Zijn alle dealers die met Bosch werken hierin getraind? 

“ADR is verplicht voor iedereen in de fietsenindustrie en de handel die met gevaarlijke goederen omgaat. Dit gaat van vervoer van fietsen tot het ontvangen en uitgeven van een defecte accu aan een externe vervoerder. Het ADR-certificaat is altijd 2 jaar geldig en dient daarna opnieuw afgelegd te worden. Het hebben van ADR geschoold personeel is echter vanuit fabrikanten en importeurs geen eis aan dealers, en zelfs niet bekend bij de fabrikanten.” 

Om de consument van volledige informatie omtrent zijn fietsaccu te voorzien, zou een checklist handig zijn. Waar kan de dealer checken of alle punten die de klant moet weten, zijn behandeld? 

“Een goede uitleg is essentieel om schade te voorkomen. Bosch eBike Systems heeft een boekje met daarin de correcte behandeling van de Bosch eBike Systems accu’s, verkrijgbaar in print en digitaal.” 

Weet jij of een accu opengemaakt mag worden? En zo ja door wie? Verliest de accu dan zijn UN38.3 norm? 

“Accu’s van Bosch eBike Systems mogen in ieder geval niet geopend worden, omdat dan de garantie vervalt, maar ook de waterdichting. Het is niet mogelijk om deze op dezelfde manier weer terug te plaatsen. Bovendien gaan er vaak onderdelen van de behuizing kapot als deze geopend wordt, waardoor de behuizing definitief defect is. Vaak blijft er een hoge stroom in de cellen als de accu niet meer goed functioneert en sluit het Battery Management System de stroomaanvoer af. Als de BMS buitengesloten wordt om bijvoorbeeld iets te repareren, dan is de kans groot op een ontlading. Dit zal bij de meeste moderne Li-Ion accu’s het geval zijn.”

Hoe is jullie visie ten aanzien van white label accu’s? Kan een partij als het Duitse eBike Vision geen prima white label accu’s leveren? 

“Het is mogelijk dat white label accu’s niet werken in het Bosch system. Wij raden aan om bij het originele te blijven, zodat je zeker weet dat het systeem normaal blijft functioneren en de garantie op het nieuwe product ook van de oorspronkelijke fabrikant komt.” 

EU-norm voor fietsaccu’s 

Omdat er steeds meer elektrische fietsen rondrijden, is eind vorig jaar een EU-norm neergezet. Doel is de veiligheid van fietsaccu’s te garanderen. De roep om deze norm werd steeds sterker, omdat een fietsaccu een heel andere behandeling heeft dan bijvoorbeeld aan autoaccu. Stephan Scheuer, voorzitter van BATSO (Battery Safety Organization) en mede-ontwikkelaar van de norm: “In tegenstelling tot accu’s in auto’s, zijn fietsaccu’s makkelijk toegankelijk van buitenaf. Bovendien zijn de meeste accu’s uitneembaar. Dat is een goede reden om de specifieke veiligheidsvoorschriften zodanig te maken dat de gebruiker goed is beschermd.” 

De norm, EN 50604-1:2016 (te bestellen bij NEN voor € 73,40), is van toepassing op lithium-ion accu’s. Deze accu’s zijn veruit het meest gespecificeerd bij elektrische fietsen. De norm geeft de richtlijnen om te zorgen dat fietsaccu’s beveiligd zijn tegen: 

  • Overlading 
  • Diepteontlading 
  • Kortsluiting 
  • Extreem hoge temperatuur 
  • Trillingen

Verder staat erin gespecificeerd dat: 

Lees ook: Fietsaccu’s veilig opslaan, 10 tips 

Reageer op dit artikel