artikel

Accu reviseren? Doe het bij een betrouwbare partij

Elektrische fietsen Premium 83

Accu reviseren? Doe het bij een betrouwbare partij

Vorige maand schreven we over de brand bij Auke Tweewielers in Ede op 4 november jl. Deze ontstond in de accu van een elektrische fiets. Het ging daarbij om een accu die een halfjaar daarvoor was gerefurbished. Het reviseren van accu’s vraagt om nogal wat kennis van de elektronica. We vroegen twee bedrijven die zich met het reviseren van accu’s bezighouden waar een winkelier op moet letten.

‘Refurbishen’ is de term die gebruikt wordt voor producten die zijn schoongemaakt en gerenoveerd om weer opnieuw in gebruik te worden genomen. In het artikel in Tweewieler zegt een deskundige dat het bij het refurbishen van accu’s heel belangrijk is dat dat goed gebeurt en dat dealers goed moeten opletten met welke partij ze in zee gaan.

Hoewel sommigen ongetwijfeld weten wat ze in handen hebben, zie ik ook dingen voorbijkomen waarbij wij ons hart vasthouden.

Ervaring in reviseren accu’s

Zuidewind Accuservice in Purmerend is een grote speler in de verkoop van nieuwe accu’s, acculaders, testen van accu’s en accurevisie. Rody de Groot van Zuidewind geeft aan dat het bedrijf al tien jaar accu’s voor e-bikes levert en reviseert: “We hebben hiermee inmiddels de nodige ervaring opgedaan. We werken voor particulieren maar ook voor een groot aantal fietswinkels door heel Nederland. De laatste jaren zien we een toename van bedrijven en particulieren die accurevisie aanbieden, bijvoorbeeld op Marktplaats. Hoewel sommigen ongetwijfeld weten wat ze in handen hebben, zie ik ook dingen voorbijkomen waarbij wij ons hart vasthouden. Zoals aan elkaar gesoldeerde cellen, afwerking met bouwmarkt-tape en dergelijke. Ook zien we regelmatig opladers voorbijkomen die niet geschikt zijn voor de accu. Zoals een pakket waar een 36 volt lader voor loodaccu’s was bijgevoegd in plaats van Li-ion.”

Accu's in de kast bij Zuidewind.

Accu’s in de kast bij Zuidewind.

Juiste testapparatuur

Hij benadrukt hoe belangrijk het is dat het refurbishen secuur gebeurt: “Zoals je op de beelden van de brand bij Auke Tweewielers kunt zien, is het echt levensgevaarlijk als accurevisie niet goed gebeurt, zonder de juiste materialen, testapparatuur en veiligheidsmaatregelen. Wat veel aanbieders doen, is zelf samenstellen van accupakketten uit losse cellen en vervolgens de originele BMS, de besturing, overzetten. Wij werken anders. Wij laten complete accupakketten inclusief BMS produceren bij enkele grote, betrouwbare producenten in het buitenland. Deze worden daar in de fabriek al uitgebreid getest en gecontroleerd. De kans op storingen in het accupakket wordt daarmee al een stuk kleiner. Bij montage van het accupakket wordt deze vervolgens uitgebreid getest, inclusief het laadproces. Op deze manier kunnen we mogelijke storingen zoveel mogelijk voorkomen.”

Zuidewind krijgt ook regelmatig verzoeken om losse cellen of accupakketten te leveren die mensen dan zelf thuis willen monteren. “Vaak van de ‘ik heb verstand van elektronica dus dat kan ik zelf ook wel’-types die je niet als buurman wilt hebben.”

Alleen goede werking met originele accu

De Groot geeft aan dat Zuidewind niet alle accu’s reviseert: “Sommige systemen zijn zodanig opgezet dat vervanging van het gehele accupakket, inclusief BMS, problemen oplevert omdat de elektronica, de oplader en dergelijke alleen met de originele accu probleemloos werken. In die gevallen bieden wij revisie dan ook niet aan en kunnen we in de meeste gevallen de originele nieuwe accu leveren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de accu die bij Auke Tweewielers de schade heeft veroorzaakt.”

Kennis bij vakhandel steeds beter

Zuidewind krijgt ook regelmatig verzoeken om losse cellen of accupakketten te leveren die mensen dan zelf thuis willen monteren. “Vaak van de ‘ik heb verstand van elektronica dus dat kan ik zelf ook wel’-types die je niet als buurman wilt hebben.” De Groot zegt wel te merken dat de kennis bij de vakhandel over accu’s in het algemeen steeds beter wordt. “Ik zie echter wel dat veel winkeliers nog niet over juiste test- en diagnose-apparatuur beschikken en ook dat het ‘gevaar’ van accu’s bij onjuist gebruik en op- en ontladen nog weleens wordt onderschat. Wij voeren revisie uitsluitend uit in onze werkplaats, waar wij beschikken over de juiste apparatuur en mensen voor de montage en het testen van de accupakketten. Verder zorgen we voor veilige en milieuvriendelijke opslag en afvoer van oude accupakketten.”

Betrouwbare partij

Hij benadrukt dat het voor een winkelier belangrijk is om te kiezen voor een betrouwbare partij: “Ik denk dat het voor winkeliers belangrijk is dat ze bij het reviseren van accu’s niet alleen een kostenafweging maken, maar in zee gaan met een serieus bedrijf dat ervaring heeft en kwaliteit levert. Door onze nauwkeurige manier van werken zijn wij als bedrijf misschien niet de goedkoopste op dit gebied, maar een dealer weet wel zeker dat hij kwaliteit geleverd krijgt.”

Het opladen van de accu na revisie.

Het opladen van de accu na revisie.

Refurbished accu’s Cortina

Kruitbosch startte met Cortina in februari van dit jaar als eerste fabrikant met het refurbishen van accu’s. Als bij een e-bike van Cortina de accu versleten is, hoeft de consument geen nieuwe e-bike of nieuwe accu aan te schaffen, maar kan hij of zij via een ruilsysteem de oude accu inleveren bij een Cortina-dealer en een goedkopere refurbished accu kopen met nieuwe batterijcellen. Hiermee is de consument tussen de € 110,- tot € 200,- goedkoper uit dan bij aankoop van een nieuwe accu.

Hoe kijkt Kruitbosch aan tegen de ontplofte accu bij Auke Tweewielers? Is er meer brandgevaar bij gebruik van gereviseerde accu’s? Rob Haarman, E-bike specialist Cortina, zegt hierover: “De accu die bij Auke Tweewielers spontaan ontbrand is, was geen refurbished accu van Cortina. Voor zover wij weten is er bij gereviseerde accu’s ook niet meer brandgevaar dan bij nieuwe accu’s.  Het refurbishen van accu’s is een nauwkeurig proces dat wij met de groots mogelijke zorg uitvoeren. Bovendien worden de gerefurbished accu’s eerst uitgebreid getest voordat wij deze verkopen.”

Reviseren interessant en duurzaam alternatief

Cortina startte in februari met het refurbishen van accu’s via Cortina-dealers. “Er is veel vraag naar, we hebben inmiddels al enkele honderden accu’s gereviseerd”, aldus Haarman. “Consumenten en dealers vinden het een interessant en duurzaam alternatief voor het aanschaffen van een nieuwe accu. We refurbishen de accu van de consument overigens niet 1 op 1. Een consument krijgt dus niet zijn eigen accu gerefurbished retour. Als een dealer een gerefurbished accu wil kopen voor een klant, moet hij de oude accu van de consument bij ons inleveren. Deze oude accu wordt getest. Niet alle accu’s kunnen voor refurbishen worden gebruikt. De BMS wordt getest en indien deze nog goed is, dat wil zeggen als alle waarden goed zijn, dan pas wordt de accu gereviseerd. Na het refurbishen wordt de accu getest en dan pas kunnen we deze verkopen aan een volgende dealer die hem aan een consument levert.”

Aandachtspunten bij reviseren accu

  • Niet alle accu’s kunnen gereviseerd worden.
  • Als een klant een accu wil laten reviseren, informeer eerst bij de leverancier of dat mogelijk is.
  • Het refurbishen van accu’s vraagt veel kennis van elektronica en moet zeer nauwkeurig gebeuren om problemen te voorkomen.
  • Goedkoop is duurkoop: ga niet alleen voor de laagste prijs, ga voor kwaliteit.
  • Zoek een betrouwbare partij die al langere tijd in de markt actief is.

Meer over accu’s

Reageer op dit artikel