artikel

Urban Arrow zet in op pakketvervoer

Elektrische fietsen 86

Sinds 2010 is het bakfietsenmerk Urban Arrow op de markt. Het zijn high end bakfietsen met een moderne belijning en een modulaire opbouw. Niet goedkoop, maar wel een product dat een uitermate praktische oplossing biedt voor het vervoersprobleem met name in grote steden. Voor gezinnen met kinderen, maar ook voor pakketvervoerders waarvan de busjes steeds vaker uit de binnenstad worden geweerd.

Urban Arrow maakt uitsluitend elektrische bakfietsen. Een bewuste keuze, er wordt vaak flink wat gewicht vervoerd in een bakfiets. Neem de bakfiets die Urban Arrow samen met AH heeft ontwikkeld. Hiermee kan een koerier boodschappen afleveren in de binnenstad. Eigenaar Jorrit Kreek: “Het ontwerp is gericht op volumevervoer. Er moesten 30 kratten met boodschappen in passen, wil het rendabel zijn voor AH. Dat komt op zo’n 400 kilo. Het voorste deel heeft autobanden, remmen en een ophanging volgens automotive normen. Het achterframe is ons standaardframe, maar wel met een extra sterke Bosch CX motor, Rohloff-versnellingsnaaf, en drie 500 Watt accu’s.” Als pilot rijden nu vijf van deze AH bakfietsen rond, en er staan er al meer in bestelling. De Tender kan ingezet worden voor allerlei soorten pakketvervoer. Onder de Urban Arrow-klanten bevinden zich aanbieders als TringTring, BubblePost en food delivery bedrijven als HelloFresh, Foodora, Deliveroo, en ÜberEats.

Marktverwachtingen

De markt voor dergelijk vervoer gaat exploderen, verwacht Kreek. “Je ziet nu al de beweging in veel grote steden dat busjes worden geweerd uit de binnenstad. Wereldwijd wonen er in 2050 7 miljard mensen in stedelijke conglomeraten. Die willen een gezonde leefomgeving. Uitlaatgassen en fijnstofuitstoot passen daar niet bij.” Hij ziet dat er nieuwe toetreders komen voor deze ‘cargo’-markt. “Prima. Die markt is zo booming, hoe mee aanbieders, hoe beter. De koek wordt alleen maar groter met een meer divers productaanbod. Het is voor veel bedrijven gewoon een kwestie van wennen aan het idee dat hun vervoer straks per elektrische twee- of driewieler gaat en niet meer per auto of bus met een brandstofmotor.” Voor deze sterk groeiende zakelijke markt is lease een prima oplossing.

Niet duur

De bakfietsen van Urban Arrow zijn niet goedkoop. De verkoopprijzen starten vanaf € 4.000,-. Voor de particulier een heel bedrag. Kreek: “Toch blijft dit, in verhouding met een auto, niet duur. En zo moet je het ook zien, de e-bakfiets vervangt de auto. De kosten per kilometer zijn veel lager dan bij een auto. Zo gerekend, heb je een elektrische bakfiets in 2 jaar terugverdiend. En dan hebben we het nog niet over de positieve effecten voor gezondheid en milieu. Onze bakfietsen zijn kwalitatief hoogstaand en comfortabel, waardoor de restwaarde relatief hoog is. Voor een gezin met 2 of 3 kinderen geldt dat je de balfiets gemiddeld 7 jaar bezit. Daarna kun je deze prima kwijt, er is een levendige tweedehandsmarkt voor bakfietsen. Of je koopt er een kortere voormodule bij, de Urban Arrow Shorty. Daarmee is jouw bakfiets een mooie transportoplossing voor de zware weekendboodschappen geworden. Vooral voor ouderen is dit een goede oplossing.” Hoewel 50% van de omzet inmiddels uit het buitenland komt, blijft de Nederlandse dealer belangrijk voor Urban Arrow. “De dealer is voor ons een onmisbare schakel, voor verkoop en met name ook voor service. Een zwaarbelaste bakfiets moet 2 tot 3 keer per jaar terug naar de dealer voor onderhoud. De aandrijving moet worden bijgesteld, de spaken gesteld, de ketting weer mooi strak gelegd. Het zijn de werkpaarden onder de tweewielers, en die moet je goed verzorgen.”

De Tender

Urban Arrow lanceerde in maart dit jaar de Tender, een nieuw model transportfiets op drie wielen, tijdens het Topsector Logistiek Jaarcongres in Aalsmeer. De Tender is specifiek bedoeld voor bedrijven die iets te vervoeren hebben, zoals postbedrijven, koeriers en boodschappenbezorgdiensten. Het is een elektrisch aangedreven driewielfiets, verkrijgbaar in verschillende afmetingen. De Tender 1500 heeft een laadvermogen van maar liefst 1.500 liter en 350 kilo. Dankzij de krachtige elektrische trapondersteuning rijdt de fiets zeer licht,

urban arrow tender

urban arrow tender

ook met zware lading. De fiets mag zowel op de weg als op het fietspad rijden en is zo ontworpen dat verkeerspaaltjes geen obstakel vormen. Voordeel is dat geen fijnstof uit wordt gestoten en dat het voertuig nagenoeg geluidloos rijdt. Wereldwijd hebben landen te maken met dichtslibbende steden. Het is voor bestuurders een uitdagi

ng de doorstroming van het verkeer, veiligheid en de luchtkwaliteit te waarborgen. Met de Tender speelt Urban Arrow in op de groeiende vraag naar zero emission voertuigen en biedt het een groen alternatief voor de bestelauto en -bus.

Wie zijn Jorrit Kreek en Urban Arrow?

Eigenaar van Urban Arrow is Jorrit Kreek. Vanuit zijn bedrijfseconomische achtergrond raakte hij begin deze eeuw geïnteresseerd fietsen. Samen met Jehudi van de Brug stond hij aan de basis van Kronan in Nederland tot het in 2003 werd verkocht aan Accell Group. De kracht van het duo is heel veel publiciteit genereren. Na zijn Kronan-tijd werd Kreek een enthousiast gebruiker van de bakfiets, om zijn kinderen door Amsterdam te vervoeren. Dat was de reden dat hij in 2009 met Urban Arrow startte, samen met Van de Brug. Bakfietsen waren toen nog een redelijk gat in de markt, alhoewel aanbieders als bakfiets.nl en de Fietsfabriek al actief waren. Tegelijk met de start van Urban Arrow begonnen elektrische fietsen echt te hypen, vandaar het idee om alle Urban Arrow-bakfietsen elektrisch te maken als uitstekend alternatief voor auto’s en busjes in steden. Ontwerper Witze van Mansum ontwikkelde de modulaire Urban Arrow bakfiets, waarbij het achterste deel los te koppelen is van het voorste. Andere USP’s zijn: licht van gewicht dankzij aluminium frame, de bak is van epp-materiaal, en gekozen is voor een constructie met middenmotor die is geïntegreerd in het achterframe. Voor het fraaie lijnenspel van de Urban Arrow-bakfietsen is vooraf een art impression gemaakt, passend in het drukke straatbeeld van de grote stad. Hoewel de nadruk nu meer op het product ligt dan op marketing, hebben Kreek en Van de Brug het wel voor elkaar gebokst dat in de nieuwe Avro-Tros serie #papadag een van de vaders met een Urban Arrow bakfiets rondrijdt.

Reageer op dit artikel