nieuws

GfK retailpanel juni: fietsverkopen in de plus

algemeen

GfK retailpanel juni: fietsverkopen in de plus
Sportieve fietsen lieten in juni een omzetgroei van 29 procent zien, met een gemiddelde prijsstijging van 19 procent. Foto: Pearl Izumi

Het droge weer in juni heeft er in ieder geval toe bijdragen dat de fietsvakhandel een positieve maand heeft doorgemaakt. In totaal (GfK Panelmarkt) werden er weliswaar 9 procent minder nieuwe fietsen verkocht vergeleken met juni vorig jaar, maar deze daling is volledig toe te schrijven aan het branchevreemde kanaal. Vergeleken met 2014 daalde de fietsenverkoop in dit kanaal met zo’n 75 procent. De totale omzet in de fietsenbranche liet een groei zien van 4 procent.

Na de maanden april en mei, was ook de maand juni droog en zonnig. Nederland kampte tot en met juni zelfs met een neerslagtekort. Wel was er in juni sprake van een grillig verloop van temperatuur, waarbij korte periodes van warm en koel weer elkaar afwisselden (Bron: KNMI).

Vakhandel veel positiever beeld dan branchevreemd

Binnen de vakhandel zagen we een totaal ander beeld dan in het branchevreemde kanaal. Hier stegen de fietsverkopen nieuwe fietsen met 2 procent tegenover een omzetgroei van 7 procent. Hieruit kunnen we concluderen dat de gemiddelde verkoopprijs wederom is toegenomen. Op dit moment moet er gemiddeld € 1.069,- worden afgerekend bij een fietsendealer, een groei van 5 procent vergeleken met vorig jaar juni. De groei van de gemiddelde verkoopprijs komt vanzelfsprekend door het toenemende aandeel van e-bikes. In juni was ruim 1 op de 4 verkochte fietsen een elektrisch aangedreven variant. Binnen de vakhandel werden er 13 procent meer e-bikes verkocht, en ook de omzet groeide stevig: +15 procent.

Stadfietsen minder, sportief weer goed

Stadsfietsen waren minder in trek. Hier daalde de afzet én omzet met 5 procent. Ook hybride/toerfietsen lieten een soortgelijk beeld zien. Hier werden 2 procent minder fietsen verkocht. De omzet bleef echter wel stabiel. Sportieve fietsen lieten in juni wederom goede cijfers zien. Zo groeide het aantal verkochte MTB/ATB’s met 8 procent. De omzet groeide zelfs met 29 procent, met een gemiddelde prijsstijging van 19 procent. Consumenten betalen nu zo’n € 1.000,- voor een dergelijke fiets. Ook sportshybride/racefietsen lieten groei zien in afzet en omzet van respectievelijk 3 procent en 9 procent. Zou hier al sprake zijn geweest van een ‘Tour de France’ effect? Ook kinderfietsen werden tot slot goed verkocht in juni. Er gingen 9 procent meer kinderfietsen over de toonbank, dat resulteerde in een omzetgroei van 7 procent.

GfK, Niels van Steijn

Reageer op dit artikel