nieuws

GfK: Populariteit e-bikes levert groei verkopen op

algemeen

GfK: Populariteit e-bikes levert groei verkopen op
E-bikes zorgden in de maand februari voor een flinke stijging van de omzet bij de vakhandel. Foto - Tweewieler

Tegelijk met een sterk dalende afzet en omzet in het branchevreemde kanaal, beleefde de vakhandel in februari opnieuw een goede maand vergeleken met dezelfde maand in 2014. De totale markt (GfK Panelmarkt) zag het aantal verkochte nieuwe fietsen teruglopen met 2 procent. Desondanks groeide de omzet sterk: plus 16 procent. Deze omzetgroei komt volledig op rekening van de vakhandel.

De maand februari is doorgaans goed voor ongeveer 5 à 6 procent van de totale jaarlijkse fietsenverkoop. Qua volume dus niet een hele belangrijke maand. Het weer in februari verliep normaal qua temperatuur en hoeveelheid neerslag. Wel was het zonnig vergeleken met het langjarige gemiddelde (Bron: KNMI).

Vakhandel realiseert 20 procent groei

De vakhandel verkocht in februari 2015 8 procent meer nieuwe fietsen vergeleken met februari vorig jaar. De omzet steeg zelfs met 20 procent. In de mix stegen de prijzen met gemiddeld 12 procent. De groei kenmerkt zich door de trend die we al langer zien: sportieve fietsen en e-bikes zijn momenteel de ‘motor’ achter de groei. Zo steeg het aantal nieuw verkochte sportshybride/racefietsen met 33 procent. Het segment MTB/ATB zag de afzet dalen met 10 procent, maar de omzet groei wel met 11 procent.

E-bikes motor achter omzetgroei

De toenemende populariteit van e-bikes vertaalde zich bij de vakhandel in de cijfers zelfs met een afzet/omzet groei van ruim 50 procent. De afzet van stadsfietsen bleef stabiel met vorig jaar, maar de omzet daalde met 6 procent. Hybride/tour fietsen zagen zowel de afzet als de omzet teruglopen met ruim 20 procent. Kinderfietsen tot slot noteerden ook negatieve cijfers. De afzet daalde met 7 procent en de omzet leverde 5 procent in.

GfK, Niels van Steijn

 

Reageer op dit artikel