nieuws

BOVAG Leasefiets officieel gelanceerd

algemeen

BOVAG Leasefiets officieel gelanceerd
Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease, heeft de verwachting dat de leasefiets een belangrijke rol in zakelijke mobiliteit gaat krijgen. “Tegen autolease werd in het begin ook vreemd aangekeken en nu is het een stabiele factor in de autobranche.

BOVAG hield 9 februari de jaarlijkse BOVAG Fietsbranchedag. Bijna 800 branchegenoten bezochten de dag en waren getuige van een inspirerend en pakkend programma met informatieve wokshops met als centraal thema ‘Van turbulentie naar potentie’. Tijdens de dag werd ook BOVAG Leasefiets gelanceerd. Locatie van de dag was Hotel Papendal in Arnhem.

BOVAG-secretaris Niels Hansen en Rob van Oosterhout, voorzitter van de afdeling Fietsbedrijven, gaven in heldere bewoordingen aan waar het tijdens de dag om draaide. Dat werd geïllustreerd met een opmerkelijke video over een kikker die in een schaal met koud water zat, dat aan de kook gebracht werd. Die kikker had niet in de gaten dat zijn omgeving aan het veranderen was, maar toen het hem uiteindelijk te heet werd, sprong hij alsnog uit de schaal.

Het was een metafoor om de ondernemers duidelijk te maken dat velen net als die kikker zijn. Te veel ondernemers hebben onvoldoende in de gaten hoe snel het retaillandschap verandert of zij anticiperen daar niet genoeg op. “BOVAG is niet tegen verandering, want die houd je toch niet tegen. Belangrijker is hoe je daarmee om gaat. Zij die zich het beste kunnen aanpassen zullen overleven”, liet Hansen weten. Daarom heeft BOVAG een uitvoerig onderzoek laten uitvoeren naar het aankoopgedrag van consumenten, waaruit vijf type consumenten naar voren kwamen, die ieder hun specifieke eigenschappen hebben en een aparte benadering verlangen.

Optimaliseren

Voor BOVAG-leden is een checklist opgesteld, per consumenttype, hoe je ieder type optimaal kunt benaderen. Het opvallende is dat je alleen al met het optimaliseren van werkprocessen veel kunt bereiken. Dat loont letterlijk. “De puntjes op de i zetten is al kansen pakken”, aldus Hansen, die zijn achterban ook voorhield dat de maatschappij in een hoog tempo blijft veranderen. Hij wees op de nieuwe economieën en verdienmodellen, die momenteel in opmars zijn.

Van Oosterhout drong er bij de ondernemers op aan de checklist in de praktijk goed in te zetten. “Door tien punten aan te vinken, weet je al snel of je matcht met de gedachten van de klant. We gaan dat binnenkort met een op-maat-gemaakte verkooptraining verder uitdiepen.”

BOVAG Leasefiets

Friesland Lease was al langer op de markt actief met Leasefiets.nl, maar vanaf nu alleen nog maar met BOVAG Leasefiets. Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease, heeft de verwachting dat de leasefietseen belangrijke rol in zakelijke mobiliteit gaat krijgen.

“Tegen autolease werd in het begin ook vreemd aangekeken en nu is het een stabiele factor in de autobranche. Dat zal over een aantal jaren met fietslease niet anders zijn, daar ben ik van overtuigd. De werknemer wil zorgeloos kunnen fietsen. Maar om het leasen van fietsen succesvol te maken hebben we deskundige dealers en een sterk netwerk nodig. BOVAG Leasefiets wordt alleen via bij BOVAG aangesloten leden aangeboden. Bovag-leden die dealer willen worden van BOVAG Leasefiets moeten eerst een training van een halve dag volgen, voordat ze met kennis van zaken met het product aan de slag kunnen,” aldus de Friesland Lease-directeur. De twee workshops later op de dag waren volledig ‘uitverkocht’ wat een teken is dat fietslease de interesse van ondernemers heeft.

Geïnteresseerden kunnen zich opgeven via www.bovagleasefiets.nl

Reageer op dit artikel