nieuws

Belgische fietsverkoop stijgt met bijna 8 procent

algemeen

Belgische fietsverkoop stijgt met bijna 8 procent
Uit de grootschalige fietsenquête naar het fiets- en aankoopgedrag van de fietsende Belg door Velofollies blijkt dat de racefiets absolute koploper is met 83,3% van de ondervraagden als eigenaar. Hier liefhebbers op de stand van Colnago bij de 2014-editie.

De organisatoren van de Belgische fietsbeurs Velofollies peilden met een grootschalige fietsenquête het fiets- en aankoopgedrag van de fietsende Belg. Het onderzoek laat zien dat de verkoop van fietsen ten opzichte van 2013 met 7,5% is gegroeid en dat het aantal verkochte fietsen via de fietshandel in 2014 met ruim 30.475 stuks steeg. Het totaal aantal verkochte fietsen op de Belgische markt kwam hiermee op 436.549 eenheden.

“Dat de fiets steeds meer zijn weg baant binnen het Belgische verkeerswezen kan alleen maar toegejuicht worden. Een bijzondere positieve evolutie voor het mobiliteitsprobleem, onze ecologische voetafdruk en onze fysieke paraatheid,” aldus Pieter Desmet, beursorganisator van Velofollies.

70 procent via vakhandel

Doorgaans wordt aangenomen dat 70% van de verkochte fietsen via het kanaal van de fietshandel verloopt. Maar liefst 45,5% van de 1.552 ondervraagde fietshandelaars gaven te kennen dat ze een stijging van hun verkoopcijfer hebben gezien t.o.v. 2013. Bijna 34% spreekt van een status quo en een kleine 23% gaf een dalende verkoop op. Uit de resultaten blijkt dat het vooral de populariteit van de e-fiets is, die blijft  zorgen voor mooie verkoopresultaten bij de fietshandelaar. Het globale marktaandeel van de e-bike binnen de Belgische fietsmarkt steeg vorig jaar naar ruim 23,03 %. Ondanks hun grote terugval in de verkoop blijft de stadsfiets toch nog goed voor zo’n 25% van de markt.

Ook vouw- en ligfietsenverkoop gestegen

Opmerkelijk is ook de globale stijging in het segment van de vouw- en ligfietsen bij de ondervraagde handelaars (bij fietshandels die een meerverkoop realiseerden was dit zelfs  11,9%). Wat vermoedelijk aantoont dat de fiets in combinatie met het openbaar vervoer stilaan voet aan de grond begint te krijgen.

Succesverhaal e-bike

De e-bike is op zeer korte tijd zeer goed ingeburgerd bij de fietshandel, net geen 90% van de fietshandelaars heeft een e-bike assortiment in zijn showroom staan. Fietsenwinkels die een verkoopstijging aangaven, hebben dit hoofdzakelijk bekomen door een meer verkoop van ruim 33,9% van de e-bikes. Bij de fietshandels met lagere verkoopcijfers is dit vooral toe te schrijven aan de gewone stadsfiets (-22,6%), wat kan wijzen op een shift van stadsfietsen naar e-bikes.

Vooral senioren kopen e-bike

Wanneer men de leeftijdscategorieën overloopt dan zijn het net als vorig jaar de senioren die de e-bike een warm hart toedragen (54,1%) en valt op dat de 40-en 50-jarigen steeds sneller de e-bike inschakelen voor hun woon-werk verkeer of als verplaatsingsmiddel voor de wekelijkse boodschappen (20,6%). Een trend die ons bevestigd wordt door Koen Peeters, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) waar men eveneens de ontwikkeling van de e-bike in kaart wil brengen.

Uit de enquête is ook af te lezen dat de gemiddelde aankoopprijs van de e-bike rond de  € 2.050 ligt.  Het gros (56,1%) van de e-bikes aangekocht bij de ondervraagden lag tussen de € 2.000 en € 2.499.

E-bike populair bij vrouwen

De verkoop van damesfietsen zit ook duidelijk in de lift. De verkoop hiervan steeg met 6,9%, terwijl de categorie herenfietsen een minimale stijging van 1,9% liet optekenen. Een vaststelling die gedeeld  wordt door het  vooraanstaande Nederlandse vakblad Tweewieler, net als bij ons zijn ook in Nederland de dames een belangrijke groeidoelgroep voor de fietssector. Op vlak van de verkoop e-bikes wordt dit nog duidelijker afgetekend. Fietshandels geven aan dat  ze in deze categorie vooral een meerverkoop realiseren bij de dames (66,5%). Het zijn dus de dames die hier de kroon spannen en meer en meer gebruik maken van de e-bike. Zoals ook de algemene cijfers aangeven zien de fietshandelaars met een dalende verkoop van damesfietsen ook hier de stadsfiets als grote verliezer (-49,6%). Let wel, het totale aanbod van herenfietsen op de Belgische wegen blijft nog steeds een stuk hoger dan de vrouwelijke versie waardoor in absolute cijfers de meer verkoop ongeveer hetzelfde blijft tussen beide categorieën.

Ook verkoop tweedehands gestegen

Vermeldenswaardig is ook de stijgende verkoop van de tweedehandsfiets. Iets meer dan helft van de ondervraagde fietshandelaars bieden ook tweedehandsfietsen aan en noteren een stijging van 57,4% in de verkoop van deze tweewielers.

Sportfietsen

Omdat in België het sportievere fietssegment aanzienlijk blijft werd in de Velofollies fietshandel enquête ook gepolst naar de verkoopcijfers inzake racefietsen en mtb’s. Opvallend hierbij is dat de ondervraagde fietsenmakers met een dalend verkoopcijfer (22,7% van de fietshandels)  ruim 18,6% minder mtb en 16,3 % minder racemodellen aan de man brachten. Zij met een stijgende verkoop  (45,5% van de fietshandels) zien hun stijging in deze categorieën minder uitgesproken: 12,4% voor mtb-fietsen en 10,6% voor racebolides, zodat er voor 2014 voor beide categorieën een status quo kan genoteerd worden.

Meerdere sportfietsen per persoon

Totaal maakt de mtb met 11,35% en het racefietssegment met  11,75% nog steeds een mooi deel uit van de totale verkoop.

Aanvullend bij dit onderzoek bij de Belgische fietshandel  werd een tweede onderzoek gevoerd bij  45.000 actieve fietsers. Hieruit blijkt dat maar liefst 33,9% van de ondervraagden drie fietsen heeft, net geen 30% heeft twee versies voorhanden en 11% doet het met 1 tweewieler. Ruim 17% van de bevraagden kan maar liefst kan kiezen uit vier stalen rossen.

Racefiets op kop

Kijken we de verschillende fietscategorieën aanwezig bij deze actieve fietsers dan zien we dat de  racefiets is hier de absolute koploper is met 83,3% van de ondervraagden als eigenaar en dat 63,4%  gekend is als mtb-liefhebber. De stadsfiets haalt 73% en de elektrische fiets is reeds bij 11,6% voorhanden. Opvallend is dat zowel voor racefietsen als voor mtb slechts vijf merken garant staan voor meer dan de helft van het Belgische verkoopcijfer.

Voor het eerst: Belgische fiets van het Jaar

Technologiefederatie Agoria en mobiliteitsorganisatie VAB organiseren dit jaar de eerste editie van de verkiezing ‘Bike of the Year’. Beide organisaties wijzen op het belang van veilige en kwaliteitsvolle fietsen. De verkiezing verloopt in drie categorieën en voor de categorie elektrische fiets van het jaar kan ook de consument zijn stem laten horen. Liefst 22 producenten en invoerders schreven samen 42 fietsen voor de verkiezing in. De fietsen zijn te bewonderen tijdens Velofollies van 16 tot 18 januari.

Reageer op dit artikel