nieuws

Commotie over Accell experience center

algemeen

BOVAG Fietsbedrijven heeft een mailing naar haar leden gestuurd met de oproep om te praten over de voortgang van het Accell experience center in de historische ENKA-fabriek in Ede. Om dit experience center mogelijk te maken, heeft de gemeente een nieuw bestemmingsplan opgesteld.

Commotie over Accell experience center
Er is onrust bij de vakhandel ontstaan over De Fietser, het experience center van Accell Nederland in Ede.

Bij de vakhandel is onrust ontstaan over de vergunning die de gemeente in dat nieuwe bestemmingsplan voor de plannen van Accell Nederland heeft afgegeven, namelijk een detailhandelsvergunning. Daardoor heeft Accell Nederland de mogelijkheid om op deze locatie rechtstreeks aan consumenten te verkopen. Ook op tweewieler.nl zijn reacties binnengekomen waarin dealers hun ongerustheid uitspreken, naast positieve reacties. Het experience center zal in 2016 worden geopend.

BOVAG-leden ongerust

Volgens BOVAG Fietsbedrijven hebben al vele tientallen BOVAG-fietsbedrijven hierover hun zorgen geuit. In de brief aan de leden staat onder meer: ‘De relatie tussen fabrikant en dealer kenmerkt zich meer en meer door ‘nemen, nemen, nemen’, terwijl van ‘geven’ geen sprake meer is. Loyaliteit is steeds verder te zoeken en dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Niet alleen voor de ondernemers, maar ook voor de consument en uiteindelijk zelfs voor de fabrikant. Het resultaat is namelijk dat een fietsenwinkel verwordt tot een afhaalcentrum’.
Woensdag 22 oktober is de bijeenkomst voor BOVAG-leden. Die begint om 19.00 uur (om 18.30 uur inloop met soep en broodje) en is in De Reehorst in Ede.

Reactie Accell Nederland

Wouter Jager, Algemeen Directeur Commercie en R&D bij Accell Nederland zegt in een reactie: “We betreuren het dat de BOVAG op basis van onjuiste beweringen, ervoor gekozen heeft om eenzijdig een provocerende actie op touw te zetten. Dit druist naar onze mening in tegen het door de BOVAG zo vaak gepredikte credo ‘samen sterker’ waar De Fietser zo’n mooi voorbeeld van is. Niet alleen past dergelijke stemmingmakerij niet in de huidige tijdsgeest. Het is ook ongegrond en biedt geen goede basis om gezamenlijk te werken aan een gezond fietsklimaat. Volgens mij moet je eerst ons verhaal goed aanhoren voordat je tendentieuze uitspraken doet.” 
Hij vervolgt: “Laat voor alles duidelijk zijn; wij gaan daar geen fietsen rechtstreeks aan de consument verkopen en/of afleveren. Net als bij de experience centers die er al zijn, wordt de consument hier vooral geïnformeerd. Het is een uitbreiding van de showroom van de dealer op het hoogste niveau. En ja, als de consument een keuze heeft gemaakt dan willen wij hem of haar daarbij helpen door eventueel een fiets te reserveren en de dealer digitaal te ontzorgen. De fiets wordt net als nu geleverd door de vakhandel. Het experience center laat de verkoop adviesprijzen zien, onderhandelt niet, ruilt geen fietsen in en levert geen fietsen af.”

Detailhandelsbestemming

“Inderdaad krijgt het bestemmingsplan als basis een detailhandelsbestemming. Dat kan niet anders, omdat er, naast het reserveren van fietsen (volgens de wet detailhandel) er horeca, een kleine souvenirwinkel bij het museum komt en er een fietsverhuur komt die we in samenwerking met een dealer uit de omgeving gaan opzetten. Het betekent echter geenszins dat we in het experience center zelf direct fietsen gaan verkopen; het wordt geen winkel!”, aldus Wouter Jager. “Accell Nederland richt zich volledig op de vakhandel en juist in dit geval is het een extra stuk marketing vóór en naar de vakhandel toe. Bovendien wordt het de ideale plek om op voornamelijk maandagen en dinsdagen de dealers te ontvangen, trainingen te verzorgen, et cetera. Daarnaast wil de consument graag testen; dat kan hier juist bij uitstek. Dat is het verhaal BOVAG! We willen de vakhandel naar een hoger niveau tillen. Woorden als ‘afhaalcentra’ zijn voor rekening van de BOVAG. Jammer dat dit via de media moet. In juni hebben we een keurig persbericht met dezelfde strekking gepubliceerd. Het is nu oktober, mmmm, ook niet professioneel, zo laat reageren.”

Reageer op dit artikel