nieuws

Snorfiets en bromfietskopers zijn op vakantie

algemeen

Snorfiets en bromfietskopers zijn op vakantie
Foto: Valerie Kuypers (ANP)

De verkopen van nieuwe brom- en snorfietsen zijn, getuige de actuele cijfers van VWE, in de maand juli flink onderuit gegaan. Je zou zelfs bijna denken dat de koper massaal op vakantie was. Daarbij blijft de trend van brom- versus snorfiets overigens wel gehandhaafd: de snorscooterverkopen (zonder verplichting om een helm te dragen) houden zich beter staande dan de bromscooter.

Beide categorieën zitten tot en met de maand juli respectievelijk 27,2 en 19,3 procent in de min. In verkopen uitgedrukt toch al gauw een 12 duizendtal minder verkochte snor- en bromfietsen vergeleken met de eerste zeven maanden van 2011. 

Groeiende belangstelling voor elektrische scooters
Een lichtpunt is de groeiende belangstelling voor elektrische scooters, die een groter aandeel van het totaal voor hun rekening nemen dan vorig jaar. Tot nu gingen er ruim drieduizend over de toonbank, waarbij nóg veel meer dan bij de brandstofscooters de nadruk ligt op ‘fluistersnorren’. Letterlijk en figuurlijk in dit geval.

Meer gecharmeerd van bromversies
Waarschijnlijk draagt dat er overigens ook aan bij dat het nog altijd zeer lage percentage van bedrijven (en rechtspersonen) als koper toch heel voorzichtig omhoog klimt. Saillant detail: zij lijken juist meer gecharmeerd van de bromversies.

De zakelijke doelgroep
Het ziet er naar uit dat de e-scooter later dit jaar nog eens stappen kan maken. De komende eco-mobiliteitsbeurs Ecomobiel in Rotterdam AHOY is voor enkele merken een podium om de zakelijke doelgroep nog eens met de praktische en met name ook fiscale mogelijkheden van elektrisch scooteren te confronteren.

Enorme hausse
Daarmee zegt men in te haken op de enorme hausse die in de autowereld wordt verwacht voor het zakelijk rijden met oplaadbare elektrisch en half-elektrische auto’s. Fiscaal gesproken is dat vooral voor kleine ondernemers een zeer aantrekkelijk alternatief en diezelfde mogelijkheden zijn er ook voor e-scooters met lithiumion accu. Die hebben alle grote merken inmiddels in huis.    

Campagne gestart
Als bekend zijn scooterfabrikanten en Bovag en RAI inmiddels een campagne gestart om de scooter als alternatief vervoer terug op de kaart te zetten bij de automobilist. Daarbij ligt de nadruk op praktische voordelen als files en parkeren. En wil men vooral ook misverstanden over het bromrijbewijs wegnemen. Veel automobilisten weten volgens de initiatiefnemers niet dat ze zo op een brom- of snorscooter kunnen starten. Ze zijn destijds op het verkeerde been gezet door alle publiciteit rond het bromfietsrijbewijs.

Reageer op dit artikel