nieuws

Winkeliers missen miljarden omzet in 50-plus markt

algemeen

DEN HAAG – Winkeliers kunnen 5 tot 10 procent meer omzet halen door in winkelconcepten beter in te spelen op vijftigplussers. Het gaat dan, ondanks de economische tegenwind, om een mogelijke omzetgroei van 2 tot 4 miljard euro per jaar. Service, persoonlijk advies en eerlijkheid staan bovenaan het wensenlijstje. Dat blijkt uit de gezamenlijke detailhandelstudie ’50+ winkelideeën’ van Rabobank en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Winkeliers missen miljarden omzet in 50-plus markt

DEN HAAG – Winkeliers kunnen 5 tot 10 procent meer omzet halen door in winkelconcepten beter in te spelen op vijftigplussers. Het gaat dan, ondanks de economische tegenwind, om een mogelijke omzetgroei van 2 tot 4 miljard euro per jaar. Service, persoonlijk advies en eerlijkheid staan bovenaan het wensenlijstje. Dat blijkt uit de gezamenlijke detailhandelstudie ’50+ winkelideeën’ van Rabobank en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Veel ondernemers beseffen niet dat het bij vijftigplussers gaat om een snel groeiende doelgroep van bijna 7 miljoen Nederlanders in 2020. Deze vitale en koopkrachtige vijftigplussers zijn dan goed voor 50 procent van de consumptieve bestedingen.

Detailhandel onderschat vitale vijftigplussers
Ondernemers onderschatten de doelgroep vijftigplussers en zijn onvoldoende alert op extra omzet, zo blijkt uit het rapport. Van de circa € 90 miljard omzet in de detailhandel is nu al ruim € 35 miljard afkomstig van 50 plussers. Als de detailhandel de 50+ troefkaart uitspeelt schatten Rabobank en HBD dat 5 tot 10 procent extra omzet is te halen, ofwel 2 tot 4 miljard euro per jaar.
Vijftigplussers bezoeken vaker dan jongeren een winkel en besteden per bezoek meer. Nu al bestaat ruim 30% van de Nederlandse bevolking uit 50 plussers (5,6 miljoen). Dit percentage groeit in 2020 naar 40% (bijna 7 miljoen). Deze groep is dan verantwoordelijk voor meer dan de helft van de consumptieve bestedingen. Tegelijk is driekwart van het particuliere vermogen in handen van vijftigplussers en ligt hun inkomen en koopkracht beduidend hoger dan bij jongeren. Ook zijn ze gezonder, fitter en actiever dan vroeger en geven veel makkelijker hun geld uit. Ze sparen niet meer om het vermogen aan kinderen te laten, maar geven het zelf uit en erven vaak ook nog van hun ouders.

Niet onderschatten
De studie onderscheidt vijftigplussers in drie groepen: ‘gouden genieters’ met veel vrije tijd en koopkracht; ‘zilveren werkenden’ met veel koopkracht maar weinig vrije tijd en ‘bronzen senioren’ die veel vrije tijd hebben, doch relatief weinig koopkracht. De gouden en zilveren groepen vormen samen bijna 90 procent van de vijftigplussers. Hier liggen grote onbenutte kansen.
De meeste ondernemers zeggen dat ze vijftigplussers belangrijk vinden, maar houden weinig rekening met hun behoeften. Zo biedt op dit moment slechts 20% van de ondernemers speciale services voor deze groep. Zorgelijk is dat maar één op de vijf ondernemers zegt in komende jaren meer rekening te houden met deze senioren. Ze onderschatten het belang. Eén reden daarvoor is dat ondernemers het moeilijk vinden deze doelgroep te bedienen. Vijftigplussers willen niet als ouderen aangesproken worden. Dat vergt een aangepaste benadering. Ondernemers mometen niet alleen producten aanbieden. Vijftigplussers stellen juist eerlijkheid, service en nazorg op prijs en zijn bereid voor gemak, extra service en dienstverlening te betalen. Als een ondernemer zich inleeft in de doelgroep, dan kost het weinig moeite om voor vijftigplussers allerlei initiatieven te bedenken die met relatief kleine investeringen te realiseren zijn.

Reageer op dit artikel