nieuws

Sparta Facebook-actie enorm succesvol

algemeen

Sparta Facebook-actie enorm succesvol

Bijna vier weken geleden startte Sparta de Grote Fietsenroof. Een Facebook-campagne om een relatief jonge kopersgroep met de fietsvakhandel in contact te brengen. Over de spraakmakende actie is in diverse media veel gezegd en geschreven. Sparta blikt terug en doet een boekje open over de ‘opbrengst’ van deze actie.

 

APELDOORN – Bijna vier weken geleden startte Sparta de Grote Fietsenroof. Een Facebook-campagne om een relatief jonge kopersgroep met de fietsvakhandel in contact te brengen. Over de spraakmakende actie is in diverse media veel gezegd en geschreven. Sparta blikt terug en doet een boekje open over de ‘opbrengst’ van deze actie.

Kopers tussen de 20 en 40 jaar zijn lastig te bereiken met traditionele media. En dat zijn juist de kopers van de onlangs geïntroduceerde Sparta Fabulous 5 en andere van de Sparta lifestyle specials. Het is tevens de leeftijdscategorie die frequent Facebook gebruikt.

Een Facebook campagne lag dus voor de hand. Maar dan moest het wel een campagne zijn die wat teweeg zou brengen. Het concept van ‘de grote fietsenroof’ en de compromisloze uitvoering zorgden voor het nodige ‘wow-effect’.

Probeer politie voor te blijven

De opzet van het spel was simpel; steel een fiets en probeer de politie voor te blijven. De uitvoering was echter revolutionair. Een item van een site naar je Facebook pagina slepen en het ‘stelen’ van elkaars Facebook-pagina was nog nooit eerder gedaan. In combinatie met de grafisch perfecte uitvoering waren dit de ingrediënten die voor het virale effect zorgden.

Massa’s Facebook wall posts zijn weergegeven. Daarmee is de kracht van Facebook bewezen. Met een relatief kleine investering kan een bereik dat met tv kan worden vergeleken worden gerealiseerd. In een maand tijd zijn meer dan 150.000 bezoekers naar de speciaal opgezette ’18miljoenfietsen’-pagina geleid. Bijna 75% daarvan waren unieke bezoekers.

Van vrienden afkomstig heeft meer impact

Belangrijker nog is de kwaliteit van het bereik. Doordat de berichtgeving over de actie van vrienden afkomen is de kwaliteit een stuk hoger dan bij massamedia. Bovendien is door het spel een grote groep spelers meer dan 3 minuten met het merk Sparta bezig geweest. In een traditionele campagne is dat bijna niet te realiseren.

Met bijna 32.000 fietsdiefstallen is de oorspronkelijke doelstelling met ruim 300% overstegen. De doelstelling van 10.000 fietsdiefstallen was al na 10 dagen behaald, waarna we hem hebben opgehoogd naar 25.000. Ook dat doel is uiteindelijk overschreden. Van alle spelers van de Grote Fietsenroof behoorde ruim 80% tot de geformuleerde doelgroep. Leuk detail; er zijn net wat meer vrouwelijke dieven in Nederland dan mannen!

Veel aandacht in de media

Tot slot is het effect bijzonder positief te noemen. Niet alleen is over het spel geschreven in bladen als Metro, Esquire, Marketing Tribune en Emerce (vakblad voor online marketing), ook zijn er tienduizenden positieve wall posts geplaatst. Dat is het directe bewijs dat er een positieve associatie met het merk Sparta en daarmee de vakhandel is bewerkstelligd.

Reageer op dit artikel