nieuws

Fietsverkoop loopt harde klap op in april

algemeen

April doet wat ‘ie wil… Het aloude spreekwoord is over de maand april zeer van toepassing op de ontwikkeling in de fietsenmarkt. Met een verkoopresultaat van -38% in de totale markt (in aantallen) ten opzichte van april 2011 is het deze maand droevig gesteld geweest. Zelfs ten opzichte van maart werd er 6% minder verkocht. Dat is heel opmerkelijk in de geschiedenis van het GfK fietsenpanel. Immers april is de opstart naar het hoogseizoen.

Fietsverkoop loopt harde klap op in april

 

DOETINCHEM – April doet wat ’ie wil… Het aloude spreekwoord is over de maand april zeer van toepassing op de ontwikkeling in de fietsenmarkt. Met een verkoopresultaat van -38% in de totale markt (in aantallen) ten opzichte van april 2011 is het deze maand droevig gesteld geweest. Zelfs ten opzichte van maart werd er 6% minder verkocht. Dat is heel opmerkelijk in de geschiedenis van het GfK fietsenpanel. Immers april is de opstart naar het hoogseizoen.

Het lage verkoopniveau is branchebreed. Ook de branchevreemden stagneerden in hun groei, alhoewel de speciaalzaken met -43% (ten opzichte van april 2011) het slechter hebben gedaan dan de rest van de markt (-13%).

Zelfs e-bikes lieten daling zien
Het marktaandeel van de vakhandel stond dan ook onder druk. Niet alleen is de trend deze maand branchebreed, het strekt zich uit over alle segmenten. Zelfs e-bikes lieten een daling in verkopen zien (-35%). Dit was niet verwacht. We zagen juist in maart weer een weg naar boven, maar waar je met verwachtingen geen rekening mee kan houden is (wederom) het WEER.

April 2012 liet maar enkele mooie dagen zien met zon en een lekkere temperatuur. Dat was rond Koninginnedag; een dag waarop je juist geen fiets gaat kopen, tenzij op de vrijmarkt. Een groot deel van de maand lag de temperatuur rond of beneden normaal. Ook was april 2012 nat. Het KNMI rapporteerde dat er in april 2012 gemiddeld over het land 58 mm neerslag viel ten opzichte van een gemiddelde van 42 mm.

Hopelijk zorgt omzet regenkleding voor compensatie

Zie daar de tweede maal dat we dit jaar door de weergoden in de wielen worden gereden. Eerst concurrentie van de schaats en daarna van de paraplu. Helaas registreert het GfK panel in de fietsenmarkt (nog geen) omzetten van regenkleding. Hopelijk heeft dat voor wat compensatie gezorgd.

Dat de branchevreemden in zo’n situatie aandeel winnen is niet vreemd. Zeker bouwmarkten hebben veel aanloop vanwege hun brede assortiment. Als de klant er eenmaal toch is, staan die fietsen er ook. Voor de vakhandel moet men regen en kou speciaal gaan trotseren. Ook al wordt het straks warm; houdt de winkeldeur toch maar open zodat de drempel letterlijk zo laag mogelijk is om bij u binnen te vallen!

GfK Retail and Technology Benelux B.V.
Patrick Langley

Foto: Koen van Weel, ANP

Reageer op dit artikel