nieuws

Steeds meer winkeliers ten onder

algemeen

DEN HAAG – Het aantal faillissementen in de retail is, na een daling in het afgelopen jaar, weer stijgende. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In de maand mei, waarin vakantiegeld moest worden uitbetaald, was er met 51 faillissementen sprake van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, waarin 27 bedrijven ten onder gingen.

Steeds meer winkeliers ten onder

DEN HAAG – Het aantal faillissementen in de retail is, na een daling in het afgelopen jaar, weer stijgende. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. In de maand mei, waarin vakantiegeld moest worden uitbetaald, was er met 51 faillissementen sprake van een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, waarin 27 bedrijven ten onder gingen.

Oorzaken van de stijging zijn onder meer de hogere inkoopprijzen, die winkeliers in onvoldoende mate kunnen doorbelasten. Dit is een gevolg van de dalende koopkracht van de consument. Gecombineerd met scherpe onderlinge concurrentie zetten deze factoren de marges flink onder druk.

“Winkeliers willen niet het risico nemen klanten te verliezen en incasseren de hogere kosten (gedeeltelijk) zelf. Ook het groeiende marktaandeel van webshops dwingt hen de prijzen scherp te houden", aldus ING sectorspecialist handel Dirk Mulder.

De verwachting is dat het aantal faillissementen in de tweede helft van het jaar nog verder zal stijgen. De prijspiek in grondstoffen en voedingsmiddelen zal gedurende de rest van het jaar de marges beïnvloeden.

De omzet in non-food daalde met bijna 1%, maar de diverse branches binnen de non-food laten een zeer verschillend beeld zien. Apotheken/drogisterijen en textielsupermarkten lieten een veel beter resultaat zien, terwijl meubelwinkels, bouwmarkten en kledingwinkels een veel slechter verkoopresultaat boekten.

Online shops
Het CBS rekent mail order bedrijven en online shops ook tot de retailsector. Deze digitale winkels zagen hun verkopen substantieel groeien met 8%, na 2 maanden van meer gematigde groei in maart en april.

Bron: Retailnews/CBS

Reageer op dit artikel