nieuws

Fietsverkoop krijgt forse klap door slecht weer in juni

algemeen

Fietsverkoop krijgt forse klap door slecht weer in juni

AMSTELVEEN – Afgelopen juni 2011 heeft de fietsverkoop in Nederland harde klappen gekregen. Zelfs in zodanige mate dat nog nooit eerder de verkoop in zowel de vakhandel als in de branchevreemde kanalen zo sterk terugviel. Als oorzaak wordt vooral het slechte weer genoemd.

AMSTELVEEN – Afgelopen juni 2011 heeft de fietsverkoop in Nederland harde klappen gekregen. Zelfs in zodanige mate dat nog nooit eerder de verkoop in zowel de vakhandel als in de branchevreemde kanalen zo sterk terugviel. Als oorzaak wordt vooral het slechte weer genoemd.

Volgens het GfK Retailpanelonderzoek is de fietsverkoop in aantallen binnen de vakhandel met liefst 26% gedaald ten opzichte van de maand juni van vorig jaar. De totale markt – dus inclusief de branchevreemde kanalen – kromp 23% in volume.

Het GfK zegt over deze zeer slechte cijfers: “De schuldige is in eerste instantie het uitermate natte en relatief koude weer. Laten we althans er maar van uitgaan de we (toen nog?) niet in een tweede crisis terecht waren gekomen. De gemiddelde neerslagcijfers van het KNMI tonen wel aan dat juni een extreem natte maand was die de consument blijkbaar weg heeft gehouden van de fietsenwinkel. En dat net na de maand mei die een opleving te zien gaf!”

Verder meldt het GfK: “Tijdens de maand juni van dit jaar bleef de gemiddelde verkoopprijs in de vakhandel gelukkig op niveau. Waar in de totale markt de omzet even sterk achteruit liep als het volume, steeg de gemiddelde prijs in de vakhandel met 4%. Zelfs de parel in de kroon van de vakhandel, de e-bike, kwam niet verder dan een verkoopindex van 81 (dus een daling van 19%). Duidelijk beter dan het totaal, maar het feit dat ook dit populaire segment daalt in de verkoopaantallen ondersteunt de verklaring dat het weer doorslaggevend van invloed was.”

“Mei, juni en juli staan gemiddeld ongeveer elk voor zo’n 12,5% van de totale jaarverkopen. Het feit dat juni zo laag uitviel is dus een flinke klap op de ontwikkeling voor het hele jaar tenzij de gemiste verkopen kunnen worden ingelopen. Dat moet dan gebeuren in juli (inmiddels voorbij op moment van schrijven) en augustus, want gewoonlijk loopt de markt daarna toch wel flink terug.

“Een mooi najaar zou de markt alsnog flink wat omzet kunnen brengen. Maar mocht het niks meer worden met dat weer; de herfst is het seizoen van wind. Bij uitstek dus een laatste kans om de e-bike extra onder de aandacht te brengen. Doe er een regenpak bij en we kunnen de klant toch weer de winkel intrekken!”

Reageer op dit artikel