nieuws

Fiets voornaamste transportmiddel voor 35 miljoen Europeanen

algemeen

Fiets voornaamste transportmiddel voor 35 miljoen Europeanen

Met ondersteuning van de Europese Unie, heeft marktonderzoeksbureau Gallup een onderzoek gehouden onder de inwoners van de 27 Europese lidstaten over hun dagelijks vervoer. Daaruit blijkt dat de fiets het primaire vervoermiddel is voor meer dan 35 miljoen Europeanen, wat neer komt op meer dan 7% van de totale bevolking. Niet geheel onverwacht: de auto staat met stip op 1 voor 53% van de Europeanen.

BRUSSEL (B.) – Met ondersteuning van de Europese Unie, heeft marktonderzoeksbureau Gallup een onderzoek gehouden onder de inwoners van de 27 Europese lidstaten over hun dagelijks vervoer. Daaruit blijkt dat de fiets het primaire vervoermiddel is voor meer dan 35 miljoen Europeanen, wat neer komt op meer dan 7% van de totale bevolking. Niet geheel onverwacht: de auto staat met stip op 1 voor 53% van de Europeanen.

Het onderzoek bekeek het dagelijks vervoer van Europeanen om van A naar B te komen. De mogelijkheden daarvoor varieerden van auto, motor, Openbaar Vervoer, fietsen en lopen.

Niet geheel als een verrassing zei een derde van de Nederlandse deelnemers aan het onderzoek (32-34%) dat zij voor hun dagelijkse vervoer voornamelijk gebruik maken van de fiets of de benenwagen. Van die een derde pakt dan het gros de fiets (31%), tegenover een kleine groep (3%) die wandelend zich naar de winkel of het werk begeven.

Ook in andere Europese landen is hetzelfde beeld terug te zien voor het niet-gemotoriseerde dagelijkse vervoer. In Hongarije is de verhouding fietsen-lopen bijvoorbeeld 19% tegen 12%, in Zweden 17% tegen 11%, in Denemarken 19% tegen 4%, in Duitsland 13% tegen 7% en in België 13% fietsen tegen 5% lopen. Dit stemt niet overeen met het totaalbeeld voor Europa, waar de ratio fietsen-lopen ligt op 7% fietsen tegenover 13% lopen.

Het idee dat fietsen voor de ‘armen’ is, is achterhaald, stellen conclusies uit het onderzoek. Op Cyprus, dat het laagste gemiddelde inkomen kent per hoofd van de bevolking van de EU, maakt 89% van de mensen gebruik van de auto voor het dagelijks vervoer, terwijl het aandeel fietsen verwaarloosbaar klein is.

In het onderzoek zijn helaas geen vragen opgenomen over omgevingsfactoren. Het feit dat op Cyprus zo weinig wordt gefietst en de inwoners (noodgedwongen) de auto pakken, kan immers makkelijk worden verklaard door de bergachtige omgeving, wat fietsen voor het dagelijks vervoer minder aantrekkelijk maakt. In vlakke landen zoals Nederland en Denemarken, is het fietsaandeel daardoor vanouds veel groter.

Kijk voor het gehele onderzoek hier

Reageer op dit artikel