nieuws

Detailhandel kampt met tekort aan geschoold personeel

algemeen

De detailhandel kampt met een tekort aan geschoold personeel in met name het midden- en hoger management. Door vergrijzing en ontgroening neemt het tekort de komende jaren alleen nog maar verder toe, aldus het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Om de instroom in de detailhandel te stimuleren organiseert het HBD de Week van de Detailhandel.

Detailhandel kampt met tekort aan geschoold personeel

DEN HAAG – De detailhandel kampt met een tekort aan geschoold personeel in met name het midden- en hoger management. Door vergrijzing en ontgroening neemt het tekort de komende jaren alleen nog maar verder toe, aldus het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Om de instroom in de detailhandel te stimuleren organiseert het HBD de Week van de Detailhandel.

Elrie Bakker, voorzitter van het HBD: “Mensen denken vaak dat het in de detailhandel vooral om ongeschoold werk gaat. Iets waarvoor je geen opleiding nodig hebt of waar je altijd nog voor kunt kiezen. Dit terwijl de detailhandel een breed scala aan functies biedt en volop opleidings- en doorgroeimogelijkheden heeft op verschillende niveaus. Daarom is het belangrijk dat we laten zien hoe leuk en uitdagend werken in de detailhandel is.”

Tijdens de Week van de Detailhandel, van 20 tot en met 24 juni, kunnen jongeren en werkzoekenden op een leuke manier kennismaken met het werken in de detailhandel en ontdekken welke carrièremogelijkheden er zijn. Diverse brancheorganisaties organiseren met steun van het HBD en in samenwerking met het UWV WERKbedrijf en de Servicepunten Detailhandel op tal van plaatsen in het land uiteenlopende activiteiten. Bakker: “Denk bijvoorbeeld aan workshops en speeddates met ondernemers, of een kijkje achter de schermen bij verschillende ondernemers. In Groningen pakt het Servicepunt Detailhandel zelfs uit met een groot evenement in de Martinikerk op woensdag 22 juni, met onder andere een grote vacaturemarkt.” 

Een overzicht van alle activiteiten is te vinden op de website www.weekvandedetailhandel.nl. Naast de Week van de Detailhandel voert het HBD het hele jaar rond ook een campagne om het imago van het werken in de detailhandel te verbeteren, onder de noemer ‘In de detailhandel kan het’.

Reageer op dit artikel