nieuws

Fietsverkoop plust dik in februari

algemeen

Fietsverkoop plust dik in februari

AMSTELVEEN – De Monitor Fietsenverkoop van Gfk Retail en Technology Benelux BV geeft aan dat februari 2011 dikke plussen laat zien als het gaat om de verkoop- en omzetcijfers. In de totale markt zijn er deze maand 20% meer fietsen verkocht dan in februari 2010 en daarmee is 27% méér omzet gerealiseerd. Een goede aftrap voor het komende seizoen?

AMSTELVEEN – De Monitor Fietsenverkoop van Gfk Retail en Technology Benelux BV geeft aan dat februari 2011 dikke plussen laat zien als het gaat om de verkoop- en omzetcijfers. In de totale markt zijn er deze maand 20% meer fietsen verkocht dan in februari 2010 en daarmee is 27% méér omzet gerealiseerd. Een goede aftrap voor het komende seizoen?

Als antwoord op die vraag zegt Gfk: “We moeten dit nuanceren. Februari 2010 was nu bepaald geen ‘goede maand’. Er was toen sprake van een absoluut dieptepunt als het gaat om de verkoop- en omzetontwikkeling, dus als we dit jaar terugkomen op een ‘normaal’ niveau dan krijg je procentueel flinke uitschieters, maar is het in absolute aantallen niet opvallend.

“Ook februari 2009 was slecht. Desondanks is de ontwikkeling dit jaar wel bemoedigend. Er is een veel betere basis gelegd voor de start van het seizoen, want ook dit jaar zullen we weer in de maanden april tot en met juli onze grote slag moeten slaan. Het weer werkt ook op dit moment (van schrijven) mee. Dat was vorig jaar wel anders. Ook is in februari het aandeel e-bikes weer opgelopen, dus ook dat ziet er goed uit, zeker met de aandacht in de pers en de hoge benzineprijzen.

“Het wordt tijd dat we ons met e-bikes ook gaan richten op de dagelijkse fietsgebruiker. Niet voor niets wijdt Tweewieler in het themanummer E-bikes & e-scooters van april twee artikelen aan woon-werkforenzen en naar school fietsende jeugd. Het branchevreemde kanaal probeert momenteel op een vroeg tijdstip met laaggeprijsde modellen zich mede daar op te richten. De cijfers laten voor de vakhandel een prijs voor e-bikes zien die stabiel op een hoog niveau blijft. Maar net als bij stadsfietsen moeten we ons goed realiseren dat er verschillende markten zijn en waarvoor we de keuze moeten maken of we er ‘iets’ mee willen, of helemaal niets.”

Reageer op dit artikel