nieuws

Ondanks forse winstgroei was 2010 ook voor Accell Groep zwaar jaar

algemeen

Ondanks forse winstgroei was 2010 ook voor Accell Groep zwaar jaar

AMSTERDAM – Accell heeft het afgelopen jaar wederom uitstekend ‘geboerd’ met elektrische fietsen. En, zoals de hoogste baas René Takens, hier trots laat zien, de E-bike van het Jaar titel binnengehaald. Toch was het een zwaar jaar voor de moeder van Batavus, Koga, Sparta, Juncker en andere fietsbedrijven.

AMSTERDAM – Accell heeft het afgelopen jaar wederom uitstekend ‘geboerd’ met elektrische fietsen. En, zoals de hoogste baas René Takens, hier trots laat zien, de E-bike van het Jaar titel binnengehaald. Toch was het een zwaar jaar voor de moeder van Batavus, Koga, Sparta, Juncker en andere fietsbedrijven.

Het afgelopen vrijdag gepresenteerde 2010 winstcijfer verhult het. Echter, een nadere beschouwing van de financiële resultaten van het afgelopen jaar maakt duidelijk dat het afgelopen jaar moeizaam is verlopen voor de Accell Groep.

Net als bij menig dealerbedrijf was 2010 ook voor de Accell Groep bepaald niet een jaar om juichend over te zijn. Natuurlijk wel over de winst, want die steeg met 11%. Maar dat kwam niet door een sterk gegroeide verkoop van fietsen of onderdelen en accessoires. De nettowinst groeide naar ruim €36 miljoen door belastingvoordelen en lagere rentekosten.

Qua fietsverkoop moest Accell zelfs inleveren. In omzet met slechts 2%. In aantallen met 4%. De diverse Accell bedrijven binnen en buiten Europa verkochten 37.000 fietsen minder en kwam in 2010 op een totaal aantal verkochte fietsen van 949.000 (was in 2009: 986.000).
De financiële cijfers geven verder aan dat de omzet van de Accell bedrijven in Nederland behoorlijk onder druk stond. Die daalde namelijk met 5% naar €225 miljoen. De oorzaken voor die daling zijn het slechte weer in 2010; het feit dat er minder stads- en kinderfietsen zijn verkocht en de wijziging van de bedrijfsfietsen-regeling.

Hier tegenover staat dat het met de verkoop van de dure e-bikes het wel goed is gegaan in 2010. En behoorlijk goed zelfs. Volgens de hoogste baas van Accell, René Takens, heeft het bedrijf een omzetplus van 5% gescoord het afgelopen jaar. Rond de 30% van de totale omzet haalde Accell in 2010 binnen met de verkoop van e-bikes. Ook sportieve en zogenaamde ‘doelgroep’ modellen, oftewel de transport- en moederfietsen, deden het goed het afgelopen jaar. Tezamen met e-bikes groeide de omzet in deze modellen tot 60% van de totale omzet in fietsen.

Minder positief nieuws is echter dat die groei ten koste is gegaan van het meer reguliere aanbod in fietsen; van de ‘gewone’ stads- en kinderfietsen dus. En niet zo’n klein beetje ook. CEO Takens zei hierover: “De verkoop van deze fietssoorten is behoorlijk gedaald. Dat kwam niet alleen door de reeds genoemde oorzaken als het slechte weer, maar ook door een levendige handel van dit soort fietsen op Marktplaats.nl. Waar we ook mee te maken hebben is het feit dat het lastig is om stadsfietsen te maken van zeg 399 euro die sterk onderscheidend zijn ten opzichte van de modellen die te vinden zijn bij aanbieders als bijvoorbeeld HEMA. ”

Over de verwachtingen voor dit jaar zegt de Accell Groep o.a. dat: “De bereidheid van dealers om zelf voorraad op te bouwen blijft voorlopig laag, omdat wordt uitgegaan van een goede beschikbaarheid bij de leverancier. Deze ontwikkelingen vergen meer van het aanpassingsvermogen van de organisatie om verdere groei van de resultaten te bewerkstelligen.”

Reageer op dit artikel