nieuws

Nederlandse fietsambassade in oprichting

algemeen

UTRECHT – De Nederlandse organisatie Interface for Cycling Expertise (I-CE) heeft het initiatief genomen om de mogelijkheden te verkennen voor de oprichting van de ‘Nederlandse Fietsambassade’. Vorige week woensdag 15 december kwam I-CE hiervoor bijeen met de twee andere in fietsmobiliteit gespecialiseerde organisaties in ons land, het Fietsberaad en de Fietsersbond.

Nederlandse fietsambassade in oprichting

UTRECHT – De Nederlandse organisatie Interface for Cycling Expertise (I-CE) heeft het initiatief genomen om de mogelijkheden te verkennen voor de oprichting van de ‘Nederlandse Fietsambassade’. Vorige week woensdag 15 december kwam I-CE hiervoor bijeen met de twee andere in fietsmobiliteit gespecialiseerde organisaties in ons land, het Fietsberaad en de Fietsersbond.

“Het doel van de fietsambassade is een verdere bevordering van internationale samenwerking tussen de publieke, private en maatschappelijke organisaties die het fietsgebruik stimuleren” , stelt Roelof Wittink, directeur van I-CE. “We hebben in Nederland heel veel expertise over fietsmobiliteit en ons land wordt nog altijd samen met Denemarken gezien als het fietsparadijs.”

Veel steden in de Westerse wereld maar juist ook in de opkomende economieën hebben te kampen met een dichtslibbend wegennetwerk. Een toename van duurzame mobiliteitsmiddelen, zoals het openbaar vervoer en de fiets, zouden een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van dit probleem. Het I-CE verzorgt al een aantal jaren het Bicycle Partnership Program met verschillende steden in India evenals in Rio de Janeiro, Kaapstad, Accra en Santiago de Chile. Dit programma omvat ondermeer technische ondersteuning, de training van betrokken ambtenaren en het creëren van maatschappelijk bewustwording om meer mensen op de fiets te krijgen.

Het is niet zo verwonderlijk dat I-CE met Nederland een nadrukkelijkere functie wil verwerven en de fiets een grotere rol te geven binnen duurzame mobiliteit. Wereldwijd wordt er jaarlijks US$ 6 biljoen besteed aan infrastructuur waarvan 80% in het wegennetwerk. I-CE streeft ernaar dit percentage terug te brengen naar 50% om zo meer geld vrij te krijgen voor investeringen in duurzame mobiliteit, waaronder de fiets.

Reageer op dit artikel