nieuws

De Fietsfabriek was berucht bij dealers

algemeen

AMSTERDAM – Het leek een succesverhaal. Maar dat was De Fietsfabriek niet, zegt een aantal dealers, franchisehouders en de ontwerper van de rijwielen. Fietsen werden niet of te laat geleverd, de kwaliteit was slecht en betaald werd er zelden.

De Fietsfabriek was berucht bij dealers

AMSTERDAM – Het leek een succesverhaal. Maar dat was De Fietsfabriek niet, zegt een aantal dealers, franchisehouders en de ontwerper van de rijwielen. Fietsen werden niet of te laat geleverd, de kwaliteit was slecht en betaald werd er zelden, aldus Het Parool.

”Ik heb er gisteren een fles bubbels op geopend,” zegt Nico Wassenaar van Kunst en Fietswerk uit Zutphen. ”In 2007 zijn we dealer geworden. Na driekwart jaar besloten we weer te stoppen. Van een boekhouding was geen sprake, het voorraadbeheer een rommeltje, de kwaliteit werd steeds slechter. We hebben fietsen gehad die zeven keer heen en weer moesten .”

”Begin vorig jaar zijn we er uitgestapt,” zegt Suzanne Hansen van de voormalige Fietsfabriek Groningen.”Er waren te veel leveringsproblemen. Ze zeiden dat de fietsen niet zouden roesten, maar dat deden ze wel. Als je daar kritiek op had, dan werd dat intimiderend weggeblazen.”

Uit het buitenland klinkt eenzelfde geluid. ”Het was onder de winkeliers al jaren duidelijk dat de zaak op omvallen stond,” zegt een van de buitenlandse dealers die niet met zijn naam in de krant wil. ”Ze deden voortdurend domme dingen met geld. Er werd nooit iets op papier gezet. Dat was niet nodig.”

Zo kregen bedrijfsklanten van De Fietsfabriek op 11 mei een brief van het bedrijf, waarin hen werd gevraagd betaalbewijzen uit 2008 en 2009 na te mailen. ‘Wij hebben geconstateerd dat er betalingsbewijzen ontbreken’, schrijft een medeweker van De Fietsfabriek. ”Hierdoor lijken er openstaande bedragen te zijn.’

”Het is triest dat de Fietsfabriek failliet is.,” zegt een van de ontvangers van de brief. ”Wij hebben er twee mooie fietsen laten maken, tevredenheid alom. Maar die sloeg om in opperste verbijstering toen wij de brief kregen.”

”Anderhalf jaar nadat we in 2006 hun dealer waren geworden, hebben we besloten hun fietsen niet meer te verkopen, omdat de kwaliteit te slecht was. Ik heb wel 25 fietsen gehad waarvan het frame brak omdat het slecht was gelast. We kregen onderdelen en fietsen die we hadden besteld, niet of veel te laat. ”
Zijn zaak staat nog altijd vermeld op de site van De Fietsfabriek. ”We hebben keer op keer gevraagd of ze ons daarvan af wilden halen. Maar zij willen zo groot mogelijk lijken.”

Ook de verkoper in Kopenhagen staat op de site, maar blijkt al drie jaar niets meer met De Fietsfabriek te maken te hebben. ”Ik moest ze vijftigduizend euro betalen,” zegt hij, ”daarvoor heb ik twintig fietsen gekregen en nooit meer iets gehoord. Toen ben ik gestopt. Maar het geld heb ik nooit terug gezien.”

Ook bestaande dealers en franchisehouders hebben klachten, alhoewel de meeste franchisehouders alleen anoniem willen reageren. De eigenaar van de vestiging in de Amsterdamse Rijnstraat, sinds september vorig jaar dealer, zegt alleen ‘de laatste weken’ problemen te hebben met leveringen. Wel werd hem snel duidelijk dat het bedrijf er niet goed voor stond. ”Er was ook een plan dat ik aandeelhouder zou worden en in het management terecht zou komen. Maar het verschil van mening over hoe het bedrijf zou moeten worden geleid, was te groot. En er waren veel schulden.”

De Duitse fietsontwerper Michael Kemper heeft al twee jaar geen cent meer gezien van De Fietsfabriek. ”Wij hebben in 2003 al hun modellen ontworpen en een eerste serie geproduceerd.” Toen de productie naar Turkije verhuisde – Kemper: ‘de kwaliteit werd toen veel slechter’ – kreeg hij royalty’s over elk verkocht exemplaar. Tot 2008. ”Toen hield het plots op. De Fietsfabriek is toen feitelijk opgehouden te bestaan als bedrijf. Normaal contact was niet meer mogelijk. Alles liep via d evriendin van de eigenaar.”

De schuld liep op tot een bedrag met vijf nullen. ”Er is nooit betaald. Nu zijn we schuldeiser.”

Voor Hansen uit Groningen was het niet betalen aan Kemper de druppel. ”Ik ben in De Fietsfabriek gestapt omdat het een eerlijk en vrolijk bedrijf leek. Maar achter de schermen was het helemaal niet eerlijk.”

Yalçin Cihangir, eigenaar van De Fietsfabriek, ontkent de aantijgingen. ”Ik kan met iedereen om de tafel. Maar ik zit nu zelf in de problemen en wil het bedrijf doorstarten.”

Een aantal ontevreden dealers is volgens hem achter zijn rug dezelfde modellen van concurrerende fietsenmakers gaan verkopen, waaronder die van ontwerper Kemper, die zelf is gaan produceren. ”Ik kon toen niet met hem verder gaan.”

Volgens hem zijn alle bedrijven die nog op de website staan, dealer of franchisehouder van De Fietsfabriek. Dat de kwaliteit slecht zou zijn, klopt helemaal niet. ”Als er al iets mis was, dan kregen ze meteen een nieuwe fiets.”

Zijn critici zijn volgens hem geen fietsenmakers, maar mensen die mee willen delen in zijn succes. ”Ze hebben zelf problemen gekregen omdat ze geen verstand hadden van fietsen en daardoor ons ook in de problemen hebben gebracht. Nu hebben ze een grote mond.”

Cihangir praat vandaag met de curator over een doorstart. ”Ik kom met nieuwe modellen, met een nieuwe Fietsfabriek. Wacht af.”

Reageer op dit artikel