nieuws

Rij2op5.nl spoort werknemers aan om op de fiets te komen

algemeen

AMERSFOORT – Afgelopen woensdag was de kick-off van de fietsstimuleringscampagne RIJ2OP5. Met deze campagne sporen bedrijven hun werknemers, die op fietsbare afstand wonen, aan om vaker naar het werk te fietsen. RIJ2OP5 is een gezamenlijk initiatief van de Fietsersbond en VNM, een kenniscentrum voor mobiliteitsmanagement in de provincie Utrecht.

Rij2op5.nl spoort werknemers aan om op de fiets te komen

AMERSFOORT – Afgelopen woensdag was de kick-off van de fietsstimuleringscampagne RIJ2OP5. Met deze campagne sporen bedrijven hun werknemers, die op fietsbare afstand wonen, aan om vaker naar het werk te fietsen. RIJ2OP5 is een gezamenlijk initiatief van de Fietsersbond en VNM, een kenniscentrum voor mobiliteitsmanagement in de provincie Utrecht.
 
Onderdeel van de campagne is dat werknemers die nu nog met de auto naar het werk komen een maand lang een e-bike mogen proberen. Daarvoor zijn 20 e-bikes ter beschikking gesteld. Dit is mogelijk gemaakt door Montego, Sparta, Giant, Gazelle, Batavus en Eugen van Uppelschoten van Bikeshop Amersfoort in combinatie met SAT vakhandel.
Kijk op www.rij2op5.nl  op de homepagina naar het campagnefilmpje.

Zestien bedrijven startten de campagne in Amersfoort. Door de samenwerking met bedrijven wordt de doelgroep direct bereikt en kunnen collega’s elkaar stimuleren om te gaan fietsen. Peek Traffic is een van de deelnemende bedrijven. Nathalie de Wit, Manager Human Resources van Peek Traffic: “De campagne RIJ2OP5 spreekt ons erg aan, aangezien medewerkers gestimuleerd worden om twee werkdagen in de week de fiets te pakken, wanneer het hen uitkomt, maar daarnaast mogen ze best hun auto blijven gebruiken.”
Miriam van Bree van de Fietsersbond: “De Fietsersbond wil graag samen met bedrijven en VNM, automobilisten stimuleren om de fiets te ontdekken voor woon-werkverkeer.”

Feestelijke kick-off
Woensdagmorgen was Peek Traffic uit Amersfoort, een van de enthousiaste deelnemers aan de campagne, gastheer voor de kick-off. Met een ontbijt werden werkgevers met een fietsende en een autorijdende collega ontvangen. Vervoersbedrijf Besseling haalde de automobilisten ’s morgens thuis op. Besseling is lid van de werkgroep Bereikbaar Amersfoort, doet mee aan deze fietscampagne en verzorgt ook de pech-onderweg-service.
 Frank Steijn, directeur van VNM, opende de bijeenkomst. Ook gedeputeerde Remco van Lunteren was aanwezig: “De fiets is voor ons een belangrijk wapen in de strijd tegen de files in Utrecht. We weten uit ervaring dat ook ondernemingen daarvan de vruchten kunnen plukken. We willen graag dat RIJ2OP5 wordt uitgerold over de gehele provincie.”

Deelnemende bedrijven
IKEA, Heilijgers, Pot verhuizingen en logistiek, Besseling, Peek Traffic, Rabobank Amersfoort, Belastingdienst kantoor Amersfoort, Grontmij Technical Management, Arcadis, Gemeente Amersfoort, LVB networks, Meander Medisch Centrum, UWV, Van Bekkum bouw, FrieslandCampina, AkzoNobel.
 
Regio Utrecht is koploper

Niet alleen in Amersfoort, maar ook in de rest van de provincie spannen bedrijven en overheid zich in. In vijftien ‘werkkernen’ zijn overheden (BRU, provincie Utrecht, gemeenten) met 175 bedrijven actief om een bereikbare regio te krijgen. Samen hebben deze bedrijven 95.000 medewerkers. Dit aantal groeit nog steeds, de Utrechtse regio loopt hiermee landelijk voorop. VNM begeleidt de partijen hierbij. VNM is een initiatief van de provincie Utrecht en Bestuur Regio Utrecht (BRU).
 

Reageer op dit artikel