nieuws

Test airbag voor fietsers

algemeen

UTRECHT – Www.fietsersbond.nl meldt dat het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv dit najaar een airbagsysteem voor fietsers gaat testen in Amsterdam. Met een verplichte airbag aan de buitenkant van de auto kunnen in Europa honderden levens van fietsers gered worden. De verwachting is dat in 2015 de airbag in productie kan worden genomen.


Test airbag voor fietsers

UTRECHT – Www.fietsersbond.nl meldt dat het Zweeds-Amerikaanse bedrijf Autoliv dit najaar een airbagsysteem voor fietsers gaat testen in Amsterdam. Met een verplichte airbag aan de buitenkant van de auto kunnen in Europa honderden levens van fietsers gered worden. De verwachting is dat in 2015 de airbag in productie kan worden genomen.


Met het airbagsysteem kunnen auto’s fietsers herkennen en zelf vaststellen wanneer een botsing onafwendbaar is. Bij een aanrijding zal een airbag afgaan om de landing van het hoofd van de fietser op de voorruit aanzienlijk te verzachten. Een fietser overlijdt dan niet aan zijn verwondingen, maar heeft een goede kans om er met lichte schade vanaf te komen.


Prototype
Onlangs zijn bij TNO Automotive de laatste botsproeven gedaan die nodig zijn voor de voltooiing van het eerste prototype van het airbagsysteem. Het prototype zal een jaar lang beproefd worden in het drukke Amsterdamse stadsverkeer. Het gaat nu om het testen van het detectiesysteem, een airbag zal nog niet afgaan.


TNO Automotive verwacht dat de airbag voor fietsers in 2015 klaar is voor serieproductie komt. De Fietsersbond pleit voor een verplichte invoering. In Europa zal een verplichte externe airbag honderden verkeersslachtoffers per jaar schelen.
Om het onderzoek te voltooien is 2,7 miljoen euro nodig, waarvan de helft al is toegezegd door het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat. De verwachting is dat andere landen en leveranciers als Autoliv ook meebetalen.

Filmpjes TNO-botsproeven

Op Youtube.com staan zes filmpjes van TNO-botsproeven met een fiets. De filmpjes worden 1.000 x vertraagd weergegeven.
 In de eerste drie filmpjes ziet men de aanrijding aan de rechtervoorkant van de auto. Zowel auto als fietser rijden 20 kilometer per uur. Het hoofd slaat hoog op de voorruit en raakt bijna het dak. Het hoofd breekt de voorruit. 


In de laatste drie filmpjes ziet men de aanrijding aan de rechtervoorkant van de auto. Zowel auto als fietser rijden 20 kilometer per uur. Het hoofd slaat hoog op de voorruit en raakt bijna het dak.

Reageer op dit artikel