nieuws

Fietsparkeren als bedrijfstak

algemeen

UTRECHT – De fietsforens overspoelt de treinstations, meldt de Vogelvrije Fietser, het magazine van de Fietsersbond. Het voorspelt dat er over drie jaar een tekort is van 150.000 stallingsplaatsen. Met de huidige jaarlijkse groei van vijf procent heeft niemand rekening gehouden.

Fietsparkeren als bedrijfstak

UTRECHT – De fietsforens overspoelt de treinstations, meldt de Vogelvrije Fietser, het magazine van de Fietsersbond. Het voorspelt dat er over drie jaar een tekort is van 150.000 stallingsplaatsen. Met de huidige jaarlijkse groei van vijf procent heeft niemand rekening gehouden.

Tien jaar geleden besloot de politiek een half miljard gulden te investeren in stationsstallingen. De beleidsmakers dachten dat hiermee het probleem was opgelost. Maar dat is een misrekening geweest. Het aantal reizigers dat met de fiets naar het station komt, is de laatste jaren veel sterker gestegen dan voorspeld en groeit nu jaarlijks met 5%.

“Veertig procent van de treinreizigers komt inmiddels per fiets”, zegt Kees Miedema van de NS in het artikel. “En als het stallen goed is geregeld zelfs vijftig procent. Voor de grote stations zijn er daardoor ruimte- én financieringsproblemen.” Geld voor meer en betere stallingen levert direct tevreden reizigers op, zo blijkt uit onderzoek.

Maar met grote stallingen zoals die nu worden gepland, is het probleem niet opgelost. “Het probleem van veel projecten is dat er veel tijd zit tussen het plannenmaken en de uiteindelijke voltooiing”, aldus Marianne Bakker van de Fietsersbond. “in de tussentijd blijft het treinverkeer maar groeien. Er is een grote latente behoefte. Als er goede voorzieningen zijn, worden ze meteen gebruikt.”

(Bron: De Vogelvrije Fietser mei/juni 2009)

Reageer op dit artikel