nieuws

Distributiecentrum BLIC geopend

algemeen

HENGELO – Gistermiddag is het nieuwe distributiecentrum BLIC officieel geopend met een feestelijke receptie. De openingshandeling werd verricht door oud-wielrenner Hennie Kuiper. BLIC staat voor Brama Landewé Inkoop Combinatie en is het logistieke centrum voor 7 fietsverkooppunten.

Distributiecentrum BLIC geopend

BLIC draait nu een jaar. Het is een initiatief van Wim Landewé en Henk Brama. Die zijn daarbij niet over één nacht ijs gegaan. “Hieraan is zo’n vijf jaar praten en sparren vooraf gegaan”, vertelt Brama. Later zijn Marc Riesewijk en Wilfred Kok bij het samenwerkingsverband aangesloten.

Klaar voor de toekomst
Bij de opening waren geïnteresseerden in ruime getale naar Hengelo gekomen. De aanwezigen konden de ruime hal en het roulatiesysteem voor de fietsen en de onderdelenschappen bekijken. Wim Landewé hield een korte toespraak waarin hij zijn kijk op distributie in tweewielerland gaf en een ‘blic’ op de toekomst gaf.

Efficiency
De achterliggende gedachte voor één distributiecentrum van waaruit meerdere fietsenzaken worden bevoorraad, rust op een paar pijlers. Ten eerste het inkoopvoordeel dat het met zich meebrengt. Maar minstens zo belangrijk vindt Landewé de efficiencyslag die gemaakt kan worden. “We wilden geen gedoe meer in de winkels. Eenmaal per dag komt onze bus bij de winkels voorrijden met daarin alles wat op de winkelvloer nodig is, van fietsen tot de kleinste onderdeeltjes. Het aantal inkoopbonnen is ook drastisch gereduceerd door deze aanpak. Nog een voorbeeld van meer efficiency: alle fietsen worden hier rijklaar gemaakt. In de winkel heb je daar dus geen gedoe meer mee en kun je al je aandacht aan de klant besteden.” Ook de voorraad per winkel is gedaald, wat een hogere omloopsnelheid met zich meebrengt. En last but not least, dankzij de gezamenlijke voorraad zijn fietsen altijd snel leverbaar.

Keiharde formule
Bij BLIC zijn zowel grote als kleine winkels aangesloten. Ze vallen binnen de formules die Landewé heeft ontwikkeld: De Fietsenmakers van … voor de grote zaken en Fietsrep voor kleine reparatie/verkooppunten (<250 m2). “Doel is niet alleen logistieke efficiency en gezamenlijke inkoop, maar ook de formule en de eenduidige communicatie. Wij zijn als het ware onze eigen franchisenemer en franchisegever. De formule is keihard, alleen zo kunnen we eenduidig communiceren, plus dat we precies weten wat welke winkel nodig heeft.” Ze zijn daarin niet de eerste, betoogt hij. “De Blokker, Intratuin, Bart Smit, MacDonalds, ze zijn ons allemaal voorgegaan en we zien dat het werkt. Zo gaan wij het ook doen.”

Uitbreiden
In zijn ‘blic’ op de toekomst meldde Landewé dat BLIC zeker niet snel gaat groeien. “We willen eerst 100% zeker weten dat onze ideeën werken. Dat gaan we met de nu aangesloten winkels uitproberen. Maar voor de nabije toekomst zie ik deze aanpak vooral als zeer geschikt voor jonge ondernemers die bijvoorbeeld een Fietsrep-winkel willen beginnen. Omdat de basisvoorraad in de winkel zeer laag is, kunnen ze makkelijker starten. Want de banken komen tegenwoordig niet meer met scheppen geld aan voor beginnende ondernemers, zeker niet in onze branche.”

Reageer op dit artikel