nieuws

Eenmanszaak wint megaorder OV-fiets

algemeen

BEVERWIJK – Robert Pieters, eigenaar van Bikes2Go, heeft zijn grote rivalen Gazelle, Sparta en Union achter zich gelaten in de race voor een megaorder van de Nederlandse Spoorwegen. Gisteren leverde hij de eerste van 6.000 fietsen af.

Eenmanszaak wint megaorder OV-fiets

BEVERWIJK – Robert Pieters, eigenaar van Bikes2Go, heeft zijn grote rivalen Gazelle, Sparta en Union achter zich gelaten in de race voor een megaorder van de Nederlandse Spoorwegen. Gisteren leverde hij de eerste van 6.000 fietsen af.

Het balletje kwam aan het rollen nadat de NS afgelopen zomer een tender uitschreef om 6000 fietsen te leveren aan OV-fiets, een dochterbedrijf van de NS. Pieters reageerde direct en sleepte met zijn eenmansbedrijf de opdracht binnen.

Goedkoper
De ondernemer slaagde er in de order binnen te halen omdat hij veel goedkoper werkt dan de gevestigde fietsgiganten. ‘De fietsen van Gazelle en Union kosten minimaal € 600,- tot € 700,-. Bij mij heb je dezelfde soort fiets met dezelfde onderdelen, maar dan een paar honderd euro goedkoper’, zegt hij in Het Financieele Dagblad (inlog verplicht).

Pieters laat de blauw met gele fietsen produceren in China en Sri Lanka. Jaren geleden deed hij voor het eerst zaken met de Chinezen toen hij een kettingloze fiets ontwikkelde. ‘Daar heb ik hele goede, betrouwbare contacten aan overgehouden’, aldus Pieters.

Verdubbeld
De order van de NS is de grootste die Pieters heeft binnengehaald sinds hij in 2004 zijn bedrijf begon. Door de order verdubbelt de omzet van Bikes2Go. Naast Bikes2Go heeft Pieters overigens nog drie andere fietsenzaken.

De nieuwe fietsen zijn minder diefstalgevoelig dan hun voorgangers omdat ze een uniek herkenbaar frame hebben. Dus ook als de fietsen worden overgespoten zijn ze te herkennen als OV-fiets.

OV-fiets
Sinds 1 januari vorig jaar exploiteert de NS fietsen op 185 treinstations. De doelstelling om in 2008 400.000 mensen op de fiets te krijgen, is gehaald. Binnen drie jaar wil de NS een miljoen mensen vervoer van deur tot deur te bieden in de vorm van de OV-fiets. Hiervoor zijn volgens de NS de 6000 fietsen nodig.

De eerste 500 fietsen worden geplaatst op de stations Utrecht en Hilversum omdat daar relatief veel oude fietsen in omloop zijn. De exemplaren die nog niet zijn afgeschreven, worden op andere huurlocaties ingezet. Uiteindelijk zal het gehele fietsenpark vernieuwd worden.

Bron: Zibb.nl

Reageer op dit artikel