nieuws

Retailbranche: geen paniek, wel pas op de plaats

algemeen

ARNHEM – Het consumentenvertrouwen raakt steeds verder in het slop, maar ondernemers in de retailbranche blijven overwegend positief. Wel is zeker dat er in het woonsegment harde klappen gaan vallen. Voor het modesegment kan het dubbeltje nog twee kanten op vallen. Dit constateert advies- en accountantsorganisatie Accon avm op basis van omzetcijfers van de afgelopen maanden en de verwachtingen.

Retailbranche: geen paniek, wel pas op de plaats

ARNHEM – Het consumentenvertrouwen raakt steeds verder in het slop, maar ondernemers in de retailbranche blijven overwegend positief. Wel is zeker dat er in het woonsegment harde klappen gaan vallen. Voor het modesegment kan het dubbeltje nog twee kanten op vallen. Het aantal startende ondernemingen en bedrijfsuitbreidingen laat vooralsnog geen daling zien. Dit constateert advies- en accountantsorganisatie Accon avm op basis van omzetcijfers van de afgelopen maanden en de verwachtingen. 
 
Martijn Schets, retailadviseur bij Accon avm ziet dat ondernemers wel een pas op de plaats maken, maar er is zeker nog geen sprake van paniek. Naar verwachting zullen bepaalde branches wel flinke klappen gaan krijgen, de meubelbranche in het bijzonder. Schets: “Je ziet een tendens dat de consument neigt naar de formules in het lagere segment. Harde klappen lijken onvermijdelijk in het midden en hogesegment, ondernemers in deze segmenten zien hun orderportefeuilles op dit moment snel teruglopen. Consumenten stellen de grote aankopen uit, dit is direct voelbaar. Met verschillende van onze klanten in de meubelbranche zijn we bezig een plan op te stellen hoe door de mogelijk barre tijden heen te komen. Hierbij moet gedacht worden aan liquiditeitsplanning en kostenbeheersing.”
 
Modesegment
Ook in het modesegment zie je een duidelijke neiging van de consument naar het lagere prijssegment. De grote klappen blijven onder onze klanten tot nog toe uit.  “Met het modesegment kan het nog twee kanten op”, stelt Schets. “Met een positieve loonstrook in het vooruitzicht en een lage werkeloosheid zal de koopkracht waarschijnlijk niet afnemen en kan het tij bij het omslaan van de sentimenten snel keren.” Voor het modesegment kan eind december een voorlopige balans opgemaakt worden, dan wordt duidelijk of de consument de euro’s heeft laten rollen of dat men ook hier al de hand op de knip heeft gehouden.
 
Startende ondernemer
Opvallend is dat Accon avm in haar adviesopdrachten nog geen terugval ziet in het aantal startende ondernemers binnen de retail. Schets: “Vooral starters in de sportbranche doen het nog steeds goed. We zien ook geen terughoudendheid bij de financieringsaanvraag bij banken. En ook het uitbreiden van de onderneming, vooral van franchiseformules, wordt nog niet geschuwd. Met een goed doortimmerd ondernemingsplan hoef je je vooralsnog geen zorgen te maken. Toch blijft veel afhankelijk van het gedrag van de consument de komende tijd. Die is op dit moment erg grillig.”
 
Over Accon avm
Accon avm is de grootste zelfstandige accountants- en adviesorganisatie in Nederland. Met zo’n 2.000 medewerkers en meer dan 50 kantoren is Accon avm actief in het MKB, de agrarische sector en de markt voor overheid en non-profit instellingen. Accon avm beschikt over een team van retailspecialisten die ondernemers onder andere adviseren bij start, expansie en beëindiging van hun bedrijf.
 

Reageer op dit artikel