nieuws

Laatste kans voor NMa en fietsfabrikanten bij de rechter

algemeen

Laatste kans voor NMa en fietsfabrikanten bij de rechter

ROTTERDAM – Accell, Gazelle en Giant hebben gisteren voor de rechter hun laatste pleidooi gehouden om hun onschuld, ten aanzien van vermeende prijsafspraken, te bewijzen. Ook de NMa heeft middels een slotpleidooi onderbouwd waarom de fabrikanten in hun beleving wel schuldig zijn.

ROTTERDAM – Accell, Gazelle en Giant hebben gisteren voor de rechter hun laatste pleidooi gehouden om hun onschuld, ten aanzien van vermeende prijsafspraken, te bewijzen. Ook de NMa heeft middels een slotpleidooi onderbouwd waarom de fabrikanten in hun beleving wel schuldig zijn.

Met deze rechtzaak komt de lang slepende NMa-zaak langzaam maar zeker tot een einde. In een meer dan zeven uur durende zitting, die diverse keren geschorst is, kregen alle partijen de kans om een slotpleidooi te houden. De rechter heeft aangekondigd over ongeveer twaalf weken een uitspraak te doen.

In een eerste reactie zegt Rene Takens, CEO van Accell Group, niet in te kunnen schatten hoe z’n kansen liggen. “Daar kan je niets van zeggen. We hebben allemaal onze eigen pleidooien voorgelezen en daar is niet echt iets nieuws uit naar voren gekomen. Het is een herhaling van zetten. De rechter luistert alleen maar en stelt af en toe wat vragen.”

Ruud Sjamaar, algemeen directeur van Gazelle, was hoopvol gestemd. “Het besluit van de NMa stamt uit 2004 en heeft betrekking op een tweetal bijeenkomsten die beiden qua onderwerpen in het belang waren van onze dealers en consumenten.We hebben dus veel vertrouwen in een positieve uitkomst van de zaak en verwachten dat de rechter de onschuld van Gazelle zal bevestigen.”

Op de in het Algemeen Dagblad aangekondigde schadeclaim van De Consumentenbond reageerde Takens lakoniek. “Het is een actie, die zonder enig nadenken op is komen zetten. Toevallig moeten wij, een dag nadat de prijsafspraken van de bierbrouwerijen in de publiciteit gekomen is, deze pleidooien houden,” zegt Takens. “Alleen daarom is onze zaak weer interessant geworden. Ik vind het een tendentieuze niet ter zake doende actie, die de consument alleen maar op het verkeerde been zet.”

Reageer op dit artikel