artikel

Consumentenvertrouwen groeit

algemeen Premium

Consumentenvertrouwen groeit

Er komen steeds meer signalen dat de economische crisis op z’n retour is. Dat blijkt onder meer uit recente onderzoeksresultaten van zowel GfK Retail Reports als het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

GfK heeft in het eerste kwartaal gemeten dat in de non-food markten de bestedingen niet veel lager uitgevallen zijn dan in dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om een daling van slechts 0,6%, terwijl de laatste kwartalen omzetdalingen van 4 tot 7 procent heel gewoon waren.

Helft markten laat positieve groeicijfers zien

Volgens GfK boeken 6 van de 11 markten zelfs weer een positieve groeicijfers. Dat geldt niet alleen voor de fietsbranche, maar ook voor de markten Kleinhuishoudelijk, Office, Telecom, Doe Het Zelf en Groothuishoudelijk. De Consumenten Electronica, Entertainment en Toerisme laten nog wel steeds dalingen zien.

Consumentenvertrouwen volgens CBS

Deze maand is het Nederlandse consumentenvertrouwen opnieuw toegenomen. Het saldo van het percentage positieve en negatieve antwoorden staat deze maand op -2, drie punten meer dan in april. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS. De groei van het consumentenvertrouwen gaat sinds afgelopen zomer gestaag door en zit momenteel op het niveau van eind 2007. Behalve het consumentenvertrouwen nam de koopbereidheid ook toe.

Sneller grote aankopen

Het CBS stelt dat consumenten de timing voor grote aankopen, zoals wasmachines en televisies nu gunstiger is. Daarnaast steeg de stemming over de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden.

Positiever over economisch klimaat

Het oordeel over het algemeen economische klimaat groeide ook, voor de derde maand op rij. Consumenten waren positiever over de afgelopen twaalf maanden. De stemming over de economie in de komende twaalf maanden bleef onveranderd.

Reageer op dit artikel