artikel

Accell Group verkoopt Hercules aan ZEG

algemeen Premium

Accell Group verkoopt Hercules aan ZEG

Accell Group heeft overeenstemming bereikt over de verkoop van zijn Duitse Hercules-activiteiten aan ZEG (Zweirad-Einkaufs-Genossenschaft) in Duitsland. Met de verkoop van Hercules verbetert Accell Group de onderscheidende marktpositionering van zijn merkenportfolio in Duitsland en optimaliseert het de beschikbare middelen voor investeringen in zijn andere Duitse merken. Hercules realiseerde in 2013 een omzet van ongeveer € 31 miljoen en een beperkt, positief bedrijfsresultaat.

Hercules is opgericht in 1886. Accell Group nam in 1995 het traditionele fietsenmerk over. Na enkele jaren van organisatieaanpassingen, een verhuizing naar Schweinfurt en een herpositionering van het merk, realiseerde Hercules de afgelopen jaren opnieuw omzetgroei mede als gevolg van de groeiende populariteit van e-bikes in Duitsland. Doordat de andere Accell Group merken in het afgelopen decennium een gezonde groei realiseerden, werd de strategische positionering van de verschillende merken minder onderscheidend. Tegelijkertijd realiseerde Hercules onvoldoende groei in het voor haar belangrijkste dealer distributiekanaal van ZEG. ZEG is van oudsher als grote klant sterk verbonden met het merk Hercules. Na een strategische heroriëntatie in 2013 besloot Accell Group een eventuele verkoop van Hercules te verkennen en voerde gedurende het jaar daartoe onderhandelingen met ZEG.

Onder voorbehoud

De nu tussen Accell Group en ZEG bereikte overeenstemming heeft betrekking op de overdracht van het Hercules merk, vastgoed in Neuhof en het volledige werkkapitaal van de Hercules activiteiten aan ZEG. Met de verkoop van Hercules is een bedrag gemoeid van ongeveer € 20 miljoen wat zal resulteren in een boekwinst van circa € 3 miljoen voor Accell Group. De desinvestering is onder voorbehoud van goedkeuring van de Duitse mededingingsautoriteiten, die eind februari wordt verwacht.

Verdere investering in de overige Duitse Accell-merken

René Takens, CEO Accell Group: “De verkoop van het Hercules merk stelt ons in staat de focus op onze Duitse merkenportfolio, bestaande uit Winora, Ghost en Haibike, te vergroten en verder te investeren in het onderscheidende vermogen van onze Duitse merken. De verkoop van een van onze traditionele merken, een merk dat al bijna 20 jaar onderdeel uitmaakt van onze portfolio, was geen gemakkelijke beslissing, maar ik geloof dat juist in deze tijd het maken van strategische keuzes van groot belang is en bijdraagt aan een gezonde organisatie die klaar is voor de toekomst. Wij zien Duitsland als een belangrijke markt voor fietsen in het hogere segment met veel groeimogelijkheden voor onze groep als geheel. Het is ook een zeer competitieve markt, die vraagt om een sterke focus op marktpositionering – of merk en distributie – evenals verdere investeringen in onderscheidend potentieel en innovatie. De aankondiging zoals we die vandaag hebben gedaan zal daaraan bijdragen.”

Reageer op dit artikel