artikel

GfK meldt plus in fietsomzet oktober

algemeen Premium

GfK meldt plus in fietsomzet oktober

In oktober 2012 noteerde het GfK-panel een afzetdaling van 26 procent. Dit jaar zien we gelukkig geen verdere daling in de afzet, maar vertonen de cijfers eerder stabiliteit. De afzet bleef in oktober 2013 namelijk nagenoeg gelijk aan vorig jaar en was er een marginale teruggang van 0,4 procent.

Het weer blijft een belangrijke factor voor de fietsenhandel. De maand oktober 2013 verliep bijzonder zacht maar ook nat qua weersomstandigheden. De gemiddelde temperatuur kwam uit op 12,1 graden. Normaal is het in oktober gemiddeld 10,7 graden. Daarnaast viel er in oktober veel regen en deed ook de eerste stormdepressie zich voor. Over het algemeen geen goede ingrediënten voor de fietsenbranche. Van een echt herstel lijkt daarom nog altijd geen sprake ondanks de licht verbeterde macro-economische omstandigheden.

Omzetontwikkeling positief

Pluspunt is de huidige omzetontwikkeling. Deze groeide met 2 procent vergeleken met vorig jaar, doordat de gemiddelde prijs van een nieuwe fiets met 2 procent is gestegen.

Kijkend naar de vakhandel zien we nog een positiever beeld. De afzet groeide met 2 procent en de omzet met 3 procent. Het zijn dus wederom de retailers in het branchevreemde kanaal die rode cijfers schrijven. De afzet branchevreemd daalde met 15 procent terwijl de omzet met 16 procent onder druk stond.

Stadsfietsen blijven onder druk staan

Stadsfietsen laten binnen de vakhandel als enige segment een dalende afzet zien (-2 procent). De omzet bleef echter wel op peil met slechts een klein verlies van -0,5 procent. De rest van de segmenten laten minimaal een stabiele afzetontwikkeling zien of zelfs groei. E-bikes, inmiddels goed voor bijna 20 procent van het aantal verkochte fietsen, laten na een dip in september weer stijgende verkoopcijfers zien. Zowel de afzet als de omzet groeide met 2 procent.

Sporthybrides en racefietsen plussen enorm

Kinderfietsen deden het ook goed met 9 procent meer verkochte fietsen en een omzetgroei van 10 procent. Maar het meest in het oog springend zijn de verkoopcijfers van MTB/ATB en Sporthybride/Racefietsen. Beide segmenten lieten een groei zien. Zo noteerden de MTB/ATB’s een plus van 7 procent en lieten Sporthybride/Racefietsen maar liefst een afzetgroei van 40 procent zien. Wellicht dat deze groeicijfers juist in deze periode zijn gerealiseerd doordat in het sportieve segment doorgaans sterker wordt afgeprijsd voor uitlopende of overjarige modellen in de uitverkoop.
Niels van Steijn, GfK Retail and Technology Benelux B.V.

Reageer op dit artikel