artikel

Conceptstudie Toyota elektrische mobiliteit

algemeen Premium

Conceptstudie Toyota elektrische mobiliteit

Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld, heeft behalve de futuristisch ogende i-Road, nog meer in petto op het gebied van elektrische mobiliteit voor stedelijke toepassingen. Op de Tokyo Motor Show toonde Toyota het FV2 concept dat ‘mensen met hart en lijf verbindt met het voertuig.

Dankzij die connectie via het lichaam met het voertuig is het niet nodig dat de FV2 een stuur heeft. Want om te sturen reageert dit futuristische stedelijke e-voertuig op bewegingen van de bestuurder.

Verbonden met andere voertuigen

Toyota zegt bovendien dat met behulp van Intelligent Transport Systems Technology (ITS) de FV2 wordt verbonden met andere voertuigen in de nabijheid en met verkeersinfrastructuur. De FV2 ondersteunt daarmee veilig rijden en geeft vooraf waarschuwingen voor voertuigen die zich in de dode hoek bevinden en bij kruisingen. Ook geeft het ‘intelligente’ voertuig andere veiligheidsinformatie.

Spraak-en beeldherkenning

De technologie uit het Toyota Heart Project – een nieuwe onderzoeksproject op het gebied van communicatie met als thema: ‘Inspireert het hart, inspireert jou’, is geïntegreerd in de FV2. Hierdoor kan zowel door de bestuurder als vanuit de FV2 optimaal worden gecommuniceerd met de ander. Het voertuig maakt gebruik van stem- en beeldherkenning om de (emotionele) toestand van de bestuurder te peilen. Het maakt gebruik van die beoordeling en verdere informatie over de rijvaardigheid en eerdere bestemmingen om als een soort copiloot de bestuurder te adviseren wat voor rit voor hem of haar op dat moment prettige zou zijn. Bijvoorbeeld: als de stemming van de bestuurder rust en ontspanning aangeeft, zou de FV2 kunnen een tripje naar het bos kunnen aanbevelen.

Exterieur naar wens aanpassen

Maar dat is niet alles. Behalve een uitgebreid ‘reality’ display geprojecteerd op de voorruit, is het mogelijk om de kleur en het exterieur van de FV2 op elk willekeurig moment aan te passen, om een intiemere band tussen bestuurder en voertuig te creëren.

Van drie meter lang naar minder dan een meter

Het complete voertuig is slechts drie meter lang en iets meer dan anderhalve meter breed en – afhankelijk van slaapstand of rijmodus – 0,99 of 1,78 meter hoog. De FV2 kan worden ingeschoven zodat de lengte wordt beperkt tot 0,79 meter in plaats van drie meter, waardoor de FV2 op een veel kleinere parkeerplek kan worden geparkeerd.

De Toyota i-Road beleefde eerder dit jaar zijn introductie. Zie het filmpje onderaan dit bericht.

Reageer op dit artikel