artikel

GIO Erkenningen voor Batavus

algemeen Premium

GIO Erkenningen voor Batavus

De nieuwe Aerflow kettingkast en de vernieuwde Batavus Mambo hebben een Erkenning voor Goed Industrieel (Nederlands) Ontwerp (GIO) 2013 gekregen. Voor een GIO Erkenning moet een ontwerp méér dan alleen ‘mooi’ zijn. Minstens zo belangrijk zijn functionaliteit, originaliteit, respect, gebruikswaarde en innovatie. Daarmee is het een brede waardering voor de commerciële kracht van een goed ontworpen product.

De gedachte achter de ontwikkeling van Batavus Aerflow is een serie van onderdelen die ronde vormen combineren met scherpe lijnen. Een van deze onderdelen is de nieuwe Aerflow kettingkast. Design en uitstraling van een fiets spelen bij aankoop immers een steeds belangrijkere rol, wat hem vaak in subtiele details zit die samen een uniek en aantrekkelijk totaalbeeld creëren.

Slank en innovatief

Gesloten kettingkasten zijn meestal wat ontsierende en ‘zwaar’ ogende elementen van een fiets. Met de Aerflow kettingkast brengt Batavus, in co-ontwikkeling met AXA, daar verandering in. Het is de eerste dichte kettingkast met ranke lijnen, die de achtervork omsluit en toch open is van karakter. Dat is vooral te danken aan de opgetrokken kettinglijn en de compacte tunnel aan de bovenzijde.

Ook technisch zijn er belangrijke verbeteringen doorgevoerd. De ketting wordt automatisch op spanning gehouden door een door AXA ontwikkelde innovatieve spanconstructie. De traditionele spanners op de achteras zijn daarbij behouden, om extra aanspannen mogelijk te maken en het wiel optimaal te kunnen positioneren. Deze constructie heeft gunstige effecten op de levensduur van ketting en tandwielen.

Batavus Mambo lichter en sierlijker

De Mambo is al jaren een van de boegbeelden van Batavus en een toonbeeld van Dutch Design. Een sterke en elegante stadsfiets met karakteristieke vormen, waarbij de bagagedrager deel uitmaakt van het frame. Kan een sterk ontwerp nog beter? Met die vraag namen de designers van Batavus de Mambo nog eens goed onder de loep. Het resultaat is een fraaie re-design, waarbij meerdere Aerflow onderdelen zijn toegepast. De nieuwe Mambo oogt daarmee ranker en lichter dan ooit en vormt een harmonieus totaalbeeld vanuit alle invalshoeken. Met een optimaal gebruiksgemak en verder verbeterde rijeigenschappen.

Reageer op dit artikel