artikel

GfK: verkoop e-bikes groeit gewoon door

algemeen Premium

GfK: verkoop e-bikes groeit gewoon door

De crisis die ook in fietsenland zich behoorlijk doet gelden, raakt de verkoop van elektrische fietsen niet. GfK Retail and Technology Benelux meldt dat in augustus de afzet van e-bikes aan consumenten gewoon is gegroeid.

Afgelopen augustus lieten e-bikes als enige van alle soorten fietsen een omzetgroei zien van 6 procent. Dit maakt dat net als in juli het omzetaandeel van e-bikes inmiddels ruim 50 procent bedraagt van de totale fietsenomzet binnen de vakhandel.

Invloed van weer

Helaas zijn er ook minder positieve zaken te melden rond de fietsverkoop in augustus. De opleving qua verkoop binnen de vakhandel in de maand juli zet binnen de GfK-panelmarkt zich niet voort in augustus. Het lijkt er dan ook sterk op dat consumenten de aankoop al eerder in juli deden, en aanzienlijk minder in augustus. Vorig jaar lag dat anders. Toen zagen we juist een sterke groei in augustus en een mindere periode in juli. Vermoedelijk speelt het weer hier een belangrijke rol en vanzelfsprekend ook in combinatie met het nog altijd lage consumentenvertrouwen (-33 in september) en de lage koopbereidheid.

Omzet vakhandel

In de totale markt (GfK-panelmarkt) werden er in augustus 12 procent minder fietsen verkocht. De omzet daalde met 5 procent doordat de verkoop van E-bikes nog altijd groeit en dus een positief effect heeft op de uiteindelijke omzet ontwikkeling. Kijkend naar de vakhandel zien we een soortgelijke trend. De afzet daalde met 11 procent en de totale omzet kromp met 4 procent.

Branchevreemd verder gedaald

Ook de branchevreemde kanalen lieten wederom een daling zien. Zo liep de afzet met 17 procent terug, en de omzet met 20 procent. Vaak zien we in de maand augustus ‘Back to school’ promoties met name op stadsfietsen, ondersteund door de nodige reclame-uitingen in bijvoorbeeld huis-aan-huis folders. Dit jaar vallen deze promoties vooralsnog tegen. Zo werden er bijvoorbeeld 5 procent minder stadsfietsen verkocht bij de bouwmarkten. Bij de warenhuizen was deze daling overigens nog een stuk sterker: -20 procent. Kennelijk is lage prijs niet altijd een lokkertje. Dat biedt weer perspectief voor de vakhandel.

Daling in alle segmenten

Binnen de vakhandel werden binnen alle segmenten (met uitzondering van e-bikes) minder fietsen verkocht. Zo liep de omzet van stadsfietsen terug met 12 procent. Hybride/toerfietsen zagen de omzet dalen met 18 procent. Kinderfietsen noteerden een omzetdaling van 6 procent.

Prijsdruk MTB

Tot slot liet ook het sportieve segment geen herstel zien in de doorverkoop cijfers. MTB/ATB lieten zelfs een daling zien van 30 procent. Hier zien we vooral prijsdruk. De gemiddelde prijs daalde naar € 873,-, 4 procent lager vergeleken met vorig jaar. De omzet op sportshybride/race fietsen daalde met 4 procent. De gemiddelde prijs steeg wel met 3 procent naar € 1.050,-.

GfK Retail and Technology Benelux B.V.

Niels van Steijn

Reageer op dit artikel