Michel Bron van Gransier Bike Parts: ‘Ik blijf altijd fietsenmaker’

Michel Bron werkt in de buitendienst bij Gransier Bike Parts. Hij rolde zoals veel collega’s vanuit de werkplaats het vertegenwoordigersvak in. Maar in zijn hart blijft hij altijd fietsenmaker. Tweewieler zocht hem op bij Groenendijk Tweewielers in Klundert, waar hij nog graag regelmatig een avondje helpt sleutelen.
Delen:

Hoe ziet je werkdag eruit?

“Ik begin om half negen met het doorlezen en beantwoorden van de mail en met het uitwerken van gemaakte afspraken. Een half uur later en als de files zijn opgelost, rijd ik weg. M’n rayon is Zuid-Holland, Zeeland, West- en Midden-Brabant en een deel van Vlaanderen. Het aantal afspraken per dag verschilt enorm, soms zijn het er acht en soms maar drie. Rond een uur of zeven ’s avonds ben ik weer thuis.”

Wat voor type vertegenwoordiger ben je?

“Ik help graag mensen. Dat kan een technisch vraag zijn, het geven van advies over de winkelinrichting of hoe je een goed verkoopgesprek voert. Het is misschien iets minder commercieel maar daarmee bouw ik wel goodwill op. Ik ga liever relaties voor de lange termijn aan.”

Op weg met de vertegenwoordiger

Ze houden van een gezellig praatje, brengen de laatste nieuwtjes en presenteren met veel elan hun producten. In deze nieuwe rubriek in Tweewieler duiken we in het doen en laten van de vertegenwoordigers in onze branche.

  • Naam: Michel Bron
  • Leeftijd: 29 jaar
  • Bedrijf: Gransier Bike Parts
  • Vertegenwoordiger sinds: 4 jaar
  • Auto: Ford Transit Connect
  • Fiets: Spiked Cycles Custom
  • Koffie of thee: koffie (zwart)
  • Op bezoek bij: Groenendijk Tweewielers in Klundert

Wat is jouw verkooptactiek?

“Het opbouwen van de gunfactor is heel belangrijk. Ik neem de tijd voor m’n klanten. Als ik ergens een uur ben gaat het vaak maar een minuut of tien over fietsonderdelen en accessoires. De rest van de tijd praten we over privézaken als kinderen en hobby’s. Ik volg de wijze les van de opa van mijn vriendin. Jarenlang had hij een eigen fietsenzaak en kreeg veel vertegenwoordigers over de vloer. Hij drukte me op het hart om geen vervelende of opdringerige vertegenwoordiger te worden. Volgens mij gaat me dat wel aardig af.”

Wat is het gekste dat je ooit hebt meegemaakt?

“Ik kom bij veel bedrijven over de vloer, leer van elk bezoek en kom in aanraking met nieuwe producten. Anderzijds kan ik klanten helpen met mijn kennis en ervaring. Ik heb twee opleidingen fietstechniek gevolgd en werkte tien jaar bij verschillende zaken. Ik schrik weleens van een vraag over het vlechten van wielen of bijvoorbeeld het afstellen van een derailleur. Dat is toch basiskennis die iedere fietsmonteur zou moeten weten. Er zijn maar een paar opleidingscentra waardoor jaarlijks te weinig leerlingen afstromen. Veel fietsenmakers zijn dan ook intern opgeleid en theoretische kennis is ondergeschikt.”

“Iets anders geks speelde zich af in België. Bij de zuiderburen is een KVK nummer niet verplicht en is het makkelijk om een zaak te beginnen. Soms denk je door de professionele website dat je contact hebt met een grote fietsenzaak met veel personeel, maar bij het bezoek blijkt het een eenpitter te zijn met de winkel in een schuurtje. Toch krijgt ook deze klant evenveel aandacht, je weet immers nooit hoe iets in de toekomst uitpakt.”


Lees ook de verhalen van deze vakmensen:


Wat ging er mis/de blunder?

“Ik houd werk en privé gescheiden. Om te voorkomen dat ik ’s avonds of in het weekend voor werk wordt gebeld heb ik twee telefoons. Dat ging goed totdat Gransier een nieuwe mailserver kreeg. Ik heb bij het invoeren van de gegevens m’n werk- en privénummer door elkaar gehaald en kreeg opeens zakelijke telefoontjes op m’n privénummer. Eerst dacht ik dat het toeval was maar na een paar dagen had ik het door. Natuurlijk stond ik m’n klanten netjes te woord, maar ik heb het nummer wel snel aangepast.
En ook in België heb ik wel iets meegemaakt. Daar spreekt men mensen met ‘u’ aan terwijl ik meer ben van het ‘je’ en ‘jou’. Vlamingen blijven beleefd en laten eventuele ergernis niet snel merken. Geregeld ging ik dan ook de deur uit met een goed gevoel over een aanstaande grote order, maar vervolgens hoorde je niets meer.”

Wat maakt het vak zo leuk?

“De meeste klanten zijn mkb’er. Je leert niet alleen het bedrijf maar ook de mensen kennen. Met Nico Groenendijk bijvoorbeeld waar we nu zijn heb ik een heel goed contact. Nico is 3 jaar terug voor zichzelf begonnen en voor hem heeft Gransier een deel van de inrichting verzorgd. We zijn ongeveer even oud en delen de passie voor fietsen. Af en toe op een doordeweekse avond help ik in de werkplaats en hebben we de grootste lol. Ik ben vertegenwoordiger maar blijf natuurlijk toch ook altijd nog fietsenmaker.”