YouTube-filmpjes leveren Roel Peerenboom een jaarsalaris op

In maart 2017 zette Roel Peerenboom zijn eerste filmpje online. Hij wilde zich specialiseren in datgene waar hij het meeste plezier in had, zoals fietsen met riem- en cardanaandrijving. En het werkt!
Delen:

Daarvoor had hij een groter bereik nodig. “Dat kan door advertenties, maar dat kost veel geld. Ik wilde iets doen waar je tot in de eeuwigheid van kan profiteren en waar je niet elke week de rekening van krijgt.” Het maken van filmpjes was een goede optie. Belangrijk was om daar zichzelf te laten zien. “Een fiets kunnen ze ergens anders ook kopen, dus ik moet een reden geven om dat juist bij mij te doen. Daarom wil ik het vertrouwen van de klant winnen, ze laten zien dat ik een vakman ben.” Dat doet hij zonder directe verwijzing naar zijn eigen winkel. “Anders ben je niet geloofwaardig. In de filmpjes zeg ik altijd dat ze naar hun eigen vakhandel moeten gaan.”


Deze artikelen over YOUTUBE moet je zeker ook even lezen:


Video’s over e-bikes en instructies doen het goed

Op het kanaal van Peerenboom staan diverse filmpjes. Maar het zijn vooral de filmpjes over riemaandrijving en E-bikes en instructiefilmpjes die het goed doen. Iedere week verschijnt er een nieuwe video, nooit slaat hij een week over. Eens in de vier tot zes weken worden vier tot zes video’s opgenomen. “Van tevoren bedenken we de onderwerpen, vervolgens maken we de setting en dan draaien we.” Niets is uitgeschreven, toch staat het er meestal in één take op.

Zo ziet een filmpje van Roel Peerenboom eruit:

Meer dan 8 miljoen keer bekeken

De filmpjes zijn in totaal meer dan 8 miljoen keer bekeken. Drie jaar geleden kon Peerenboom daar alleen nog maar van dromen. “Ik wist niet wat ik moest verwachten. In het begin waren we blij met 100 views, nu zitten we op 15.000 per dag. Het afgelopen jaar hadden we 4 miljoen unieke views. Resultaat is dat ik regelmatig op straat word herkend. ‘Jij bent toch die man van die video’s?’ Vind ik niet vervelend, een praatje over fietsen is altijd leuk. Aanvankelijk kostten de video’s me geld, maar inmiddels hou ik er een mooi jaarsalaris aan over. Als je kanaal groot genoeg is, is het voor YouTube interessant om er advertenties op te plaatsen. Daarnaast krijg ik geld voor het gebruiken van artikelen van partners.”

Door video’s kon Peerenboom zich specialiseren

De filmpjes kosten hem circa 500 euro per maand. Daarmee verdient hij het vier- tot vijfvoudige. Door de video’s heeft Peerenboom zich kunnen specialiseren. Hij verkoopt vooral fietsen van meer dan 5.000 euro. Om goed te draaien, moet hij jaarlijks 400 tot 500 fietsen verkopen. “Daarvoor hoefde ik dus maar een kleine groep aan te spreken, maar ik had wel een groot bereik nodig om de juiste klanten te treffen. Dat is gelukt. Ik heb nu een stabiele klantenkring uit het hele land.”

Kanaal: Roel Peerenboom TV

  • Bedrijf: Peerenboom Fietsen in Wageningen, Roel Peerenboom
  • Aantal filmpjes: 287
  • Abonnees: 32.000
  • Views: 8.048.000