BOVAG: samenwerken broodnodig

De jaarlijkse BOVAG Fietsbranchedag werd gehouden op 15 februari. Voor het eerst bestond het publiek uitsluitend uit fietsretailers, zonder publiek uit de leveranciershoek. Er werd in alle openheid gesproken over de rol van de leveranciers en hoe als retail daarmee om te gaan. Met als doel: samenwerken vanuit een gelijkwaardige positie.
Delen:
Niels Hansen (rechts) en Rob van Oosterhout van BOVAG Fietsbedrijven droegen gezamenlijk de boodschap uit dat samenwerken noodzakelijk is voor het behoud van de positie van de fietsvakhandel in de keten. Foto: Fotostudio 7

De opkomst van de branchedag, in de Zwitsal Fabriek in Apeldoorn, was met ongeveer 500 ondernemers een record. Het event werd mogelijk gemaakt door Enra/Bovemij. Thema van de dag was: Samen werkt! Dat samenwerken is noodzakelijk voor het behoud van de positie van de fietsvakhandel in de keten, is de boodschap van BOVAG Fietsbedrijven en werd op het podium uitgedragen door manager Niels Hansen en voorzitter Rob van Oosterhout. Hansen riep zijn publiek op zich aan te sluiten bij het Dealerplatform. “Alleen door samen te werken, hebben we de power om de keten te veranderen.”

Gezond verdienmodel

BOVAG Fietsbedrijven heeft een onderzoek laten doen, financieel ondersteund door Stichting TweewielerBrancheBelangen. Ube van der Ham onderzocht de status en de overlevingskansen van de fietsvakhandel. Aan het eind van de dag kregen de deelnemers het onderzoek mee in boekvorm met als titel: ‘Samen vernieuwen, Toekomst verdienmodel fietsenretail’.

Aanbod te hoog voor vraag

BOVAG is ervan overtuigd dat er te veel aanbod is in verhouding tot de vraag naar nieuwe fietsen. Hansen: “De fabrikanten hebben overproductie. Het teveel aan geproduceerde fietsen wordt via andere kanalen dan de vakhandel weggezet, onder meer via het online verkoopkanaal.” Overigens denkt BOVAG Fietsbedrijven dat de prijsdruk voor nieuwe fietsen de bodem heeft bereikt. Voor fietsonderdelen en -accessoires is dit echter nog lang niet het geval.

Ander beloningsmodel

Hansen: “De hele fietsdistributieketen is gebaat bij een gezond verdienmodel voor alle partijen in de keten. Pak de overproductie aan, zorg voor een langetermijnrelatie, en iedereen verdient meer, ook de fabrikant.” Onderzoeker Ube van der Ham maakte duidelijk wat er in zijn ogen anders kan en moet in de relatie leverancier-dealer. “De waardering voor toegevoegde waarde moet anders. Ga uit van de vragen: Wie doet er wat? en Wie krijgt waarvoor beloning? Nu is de beloning gebaseerd op de marge op nieuwe fietsen, maar dat klopt niet meer. De beloning zou gebaseerd moeten zijn op wat de retail aan advies en service en garantie biedt, want dat is in de huidige markt zijn toegevoegde waarde.”

Nieuwe BOVAG-producten

BOVAG zelf denkt natuurlijk mee met haar leden en introduceert als nieuw product BOVAG Fietsverzekeringen, waaraan onderhoudscomponenten kunnen worden gekoppeld. Verder komt in de loop van 2016 BOVAG Leasefiets 2.0 speciaal voor de particulier (privé-lease).

De dag werd afgesloten met een lekker buffet en twee inspiratoren, Bas Luichjes en trendwatcher Ruud Veltenaar, die stelde dat degene die zich het best en snelst aanpast aan de voortdurend veranderende omgeving, overwint.

Lees het hele artikel in Tweewieler magazine dat eind februari bij u op de deurmat ligt.

Dit vind je misschien ook interessant