nieuws

E-bike claimt bijna 50% marktaandeel in België

Winkel 1500

E-bikes hebben in België een marktaandeel van bijna 50% bereikt. Dat blijkt uit onderzoek van Velofollies onder de Belgische fietsvakhandel. Bijna 1 op de 2 verkochte fietsen is inmiddels een e-bike. Vorig jaar zijn in België in totaal 485.168 nieuwe fietsen verkocht, een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van 2%.

E-bike claimt bijna 50% marktaandeel in België
E-bikes winnen aan terrein in België. En binnen het e-bikesegment zijn het weer vooral de damesfietsen die het goed doen.

De e-bike neemt inmiddels een marktaandeel van 45% in bij onze zuiderburen. De stadsfiets volgt, met een aandeel van 23,5%. De top 3 wordt compleet gemaakt door de racefietsen, die goed zijn voor 10,7% van de verkopen.

Damesfietsen voeren de boventoon

Uit het onderzoek van Velofollies blijkt dat het vooral de damesfietsen zijn die de winkels uitvliegen. In 2017 was ruim 63% van de nieuwverkochte fietsen een damesfiets, tegenover 37% herenfietsen. En ook bij de damesfietsen voeren e-bikes de boventoon: 75,5% van de verkochte damesfietsen had elektrische aandrijving.

Ondertussen speelt de vakhandel in België goed in op deze trends. Meer dan 90% van de retailers had in 2017 een goed assortiment aan e-bikes in de showroom staan. De standaard e-bike (met ondersteuning tot 25 km/h) voert de boventoon. De speedelecs (met ondersteuning tot 45 km/h) lijken hun weg naar het grote publiek nog niet echt te vinden, zo constateert Velofollies.

E-bike gemiddeld genomen iets duurder geworden

Wat het prijskaartje betreft, steeg de gemiddelde verkoopprijs van een elektrische fiets met zo’n kleine 3%. Waar deze gemiddeld €2.260 kostte in 2016, lag de gemiddelde aankoopprijs in 2017 rond de €2.325.

Service wint het van e-commerce

Op de vraag of de vakhandel de e-commerce als extra verkooppunt ziet zitten, werd door een grote meerderheid van de retailers negatief geantwoord. “Blijkbaar is en blijft service en een degelijke ondersteuning bij de aankoop van een (elektrische) fiets enorm belangrijk voor de Belgische consument”, concludeert Velofollies.

Reageer op dit artikel