artikel

Intelligent Traffic Systems (ITS) zorgen voor veiliger verkeer

Winkel 3

C-ITS is de naam voor de nieuwe, intelligente vervoerssystemen. C-ITS staat voor coöperatieve, connected en geautomatiseerde mobiliteit. ITS zorgt voor veiliger verkeer, en dat is positief. Aanvullend rijzen echter wel vragen over de data die worden verzameld. Van wie zijn deze data en wat gebeurt ermee? Het gaat erom dat de consument er uiteindelijk van profiteert.

Intelligent Traffic Systems (ITS) zorgen voor veiliger verkeer
Connectivity is een term die voortkomt uit IOT, Internet of Things. IOT maakt de communicatie tussen diverse apparaten mogelijk via het internet. - Shutterstock Chombosan

In de mobiliteitssector wordt steeds meer digitaal gecommuniceerd. Data zijn niet alleen waardevol in het directe contact tussen sector en klant. Ook bij het gebruik van vervoersmiddelen spelen deze data een steeds grotere rol. Dit gebeurt onder meer voor het inzetten van verschillende Intelligente Transportsystemen.

Connectiviteit zorgt voor meer veiligheid

Conebi, de Europese organisatie van fiets- en fietsonderdelenproducenten, organiseerde op Eurobike een conferentie over nieuwe technologie, connectivity en veiligheid in het verkeer. De conclusie is dat connectiviteit voor meer veiligheid kan zorgen. Dit geldt dus voor alle voertuigen op 2, 3 en 4 wielen. Denk hierbij aan navigatie die je de veiligste of snelste route geeft. De Fietsersbond ontwikkelt bijvoorbeeld een dergelijke app voor speed pedelecrijders.

Fietsenindustrie is ‘ongereguleerde open ruimte’

Tom Acland van Cobi (connected biking system, o m Gazelle No1): “Nieuwe communicatietechnologie kan de berijder waarschuwen voor een botsing. Het gaat om de veiligheid van mensen. Daar zou veel meer aandacht van de politiek voor moeten zijn.” Hij noemde de fietsenindustrie een ‘ongereguleerde open ruimte’. “Vanuit die basis moeten we met zijn allen nadenken over een simpele standaard voor omgaan met data en communicatie. Het uitgangspunt daarbij is: hoe profiteert de consument ervan? De behoefte van de consument is leidend voor data delen. Ze moeten er iets aan hebben, want waarom zouden ze anders hun data delen?” Men concludeerde dat het een sexy onderwerp is, waar de fietsenindustrie nu volop kan profiteren.

De ‘weg’ moet met steeds meer mensen worden gedeeld. - Shutterstock Giancario Liguori

De ‘weg’ moet met steeds meer mensen worden gedeeld. – Shutterstock Giancario Liguori

Beschermen consument door privacywetgeving

De regelgeving voor de toegang tot data (Access to Data) is een onderwerp waar de EU en VN een rol in moeten spelen. Gregor Dasbach van Bosch zei hierover: “Niet zozeer het verkrijgen van data is het issue, maar het gebruik ervan wel. De consument moet hierin worden beschermd door privacywetgeving. Organisaties moeten terughoudend zijn en alleen data gebruiken van een vertrouwde bron.” Hij geeft ook aan dat autogebruikers hun data moeten willen delen met fietsers, voor de veiligheid van de laatste groep.

Toegang tot data

De toegang tot data voor andere partijen dan de autofabrikant (en ook de fietsfabrikant), is een issue. Dit stelt Joost Vantomme, smart mobility director van ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association). ‘Europa regelt al vrij verkeer van personen en goederen. Eigenlijk zie je in de huidige discussie de vraag al opkomen: moet er ook niet vrij verkeer van data komen?’ Volgens hem zit de EU er bovenop en stelt vragen zoals ‘wie heeft data in beheer’, ‘wie heeft er toegang en waar liggen verantwoordelijkheden’? Maar ook: ‘is een connected auto (of fiets) een product of een dienst’? Voor het fabriceren van auto en fiets bestaan tal van wetten, regels en afspraken. Voor data loopt die discussie nog. ‘Het goede nieuws,’ benadrukt Vantomme, ‘is dat de Europese autofabrikanten bereid zijn om de data die voertuigen genereren te delen. Consumenten willen dat ook: ze krijgen er immers service voor terug.’

Voor bike sharing is connectivity een uitkomst. Waar staat mijn fiets? Via bluetooth en gprs ‘stuurt’ de fiets een gps-melding door die de gebruiker kan uitlezen in een app op zijn/haar mobiel.

Voor bike sharing is connectivity een uitkomst. Waar staat mijn fiets? Via bluetooth en gprs ‘stuurt’ de fiets een gps-melding door die de gebruiker kan uitlezen in een app op zijn/haar mobiel.

My car, my data

De ANWB heeft, ook in Europees verband, de campagne ‘My car, my data’ in het leven geroepen. Mike Pinckaers, afdeling belangenbehartiging ANWB: ‘De meeste bestuurders weten weinig over voertuigdata. Ze staan wel open voor het delen ervan, bijvoorbeeld om de verkeersveiligheid of de doorstroming te verbeteren, maar maken zich ook zorgen: wat gebeurt er allemaal met mijn data?’ Dit blijft de hamvraag voor consumenten.

Wat is ITS?

ITS is de afkorting van Intelligent Traffic Systems (intelligente transportsystemen) en staat voor informatie- en communicatietechnologieën, geplaatst langs de kant van de weg en in voertuigen, die gericht zijn op het verhogen van rijcomfort, bereikbaarheid en vooral verkeersveiligheid. Denk bij ITS op auto’s bijvoorbeeld aan: alcoholslot, cruisecontrol, ISA (intelligente snelheidsaanpassing), LDWS (lane departure warning system), remassistent, TCS (traction control system).
Tekst

Connectivity toegepast

Jarno de Vries van Conneqtech, het bedrijf dat de app voor de Sparta M8i mede heeft ontwikkeld, laat zien dat er, naast meer veiligheid voor de fietser, meer praktische toepassingen van connectivity zijn. ‘Voor fietsen zijn er nog veel praktische en efficiënte toepassingen te bedenken. Je wilt bijvoorbeeld meer data versturen, data over verbrande kilocalorieën en data van fietsroutes. Of een e-bike op afstand uitschakelen. De accu uitlezen; hoe wordt die opgeladen? Een startonderbreking toevoegen. Track&Trace, waar is mijn fiets? En de leverancier wil informatie over zijn product, wat gebeurt er mee? Als er nu een e-bike accu kapot gaat, gaat die terug naar de leverancier en die gaat uitzoeken wat er met het product mis is. In de toekomst weet je als leverancier op basis van alle data dat de fiets bijvoorbeeld een verminderde accucapaciteit heeft bij -30 graden en dat dat van invloed kan zijn op de levensduur.’

Winst in connectivity

Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond ziet belangrijke winst in connectivity. Deze organisatie wil meer ruimte voor de fiets (‘De Schaalsprong voor de fiets’), en een betere verdeling van de ‘weg’ (inclusief fietspad) voor 2-, 3- en 4-wielen door snelheidsaanpassingen. “De Schaalsprong is het belangrijkste speerpunt voor de Fietsersbond en willen we komende 5 jaar bereiken. Deze houdt in dat binnen gemeentegrenzen de normsnelheid op de rijbaan van 50 km/u wordt teruggebracht naar 30 km/u. Dat is het fundament voor meer duurzame en gezonde mobiliteit. Een belangrijke pijler hieronder is ISA, Intelligente Snelheid Aanpassing. Hiermee wordt een voertuig in de stad automatisch begrensd op de maximumsnelheid, door middel van sensoren en gps-technologie. ISA moet in alle voertuigen komen binnen 5 jaar. In auto’s, bromfietsen, cargobikes, en speed pedelecs. De politie kan zich dan op andere zaken concentreren dan snelheidshandhaving.’

ITS succesvol Nederlands exportproduct

ITS blijkt overigens een succesvol Nederlands exportproduct te zijn. Uit een enquête van Connecting Mobility onder bedrijven en kennisinstellingen die actief zijn op het gebied van ITS blijkt dat de export en concurrentiepositie van Nederlandse ITS-bedrijven de laatste jaren is toegenomen. Het concludeert dat ‘de positieve ontwikkelingen die vorig jaar gesignaleerd zijn, zich dit jaar hebben voortgezet. Bij 75% van de bedrijven is de omzet toegenomen, bij 40% zelfs meer dan 15%. Wat de export betreft, die is bij 69% van de bedrijven toegenomen. De concurrentiepositie is bij 55% van de Nederlandse bedrijven verbeterd. Door kenners wordt Nederland gezien als ‘leading country’ op het gebied van verkeersmanagement/VRI & connected driving.

Reageer op dit artikel