nieuws

Monteurs commercieel trainen loont

Retailing 931

Nu de marges op verkoop nieuwe fietsen steeds meer onder druk staan, wordt de omzet uit de werkplaats steeds belangrijker. Waar de werkplaats vroeger vooral gezien werd als servicetool, is het nu bittere noodzaak om meer te verdienen aan reparaties. Een goede training van uw personeel kan helpen om het rendement omhoog te krikken. Paul Wagenaar van Tweewieler Academy traint monteurs om meer klantgericht te gaan werken en het rendement in de werkplaats te verhogen.

Monteurs commercieel trainen loont
Eigenaar Pierre Sikking van Bike Totaal Van Hulst organiseerde in zijn bedrijf een training. Foto Fotoburo Dijkstra

Het trainen van vooral technisch ingestelde monteurs is geen overbodige luxe. Fietsenmakers merken het als ze zelf een tijdje meelopen in de werkplaats: de omzet schiet vaak omhoog. En dat ligt niet aan de technische skills van het werkplaatspersoneel, maar meer aan de omgang met de klant.

Commerciële training belangrijk

Paul Wagenaar denkt dat ondernemers onderschatten hoe belangrijk een commerciële training voor monteurs is: “Er zijn veel commerciële trainingen alleen zijn die meestal voor verkopers en ondernemers. Maar juist bij monteurs is veel winst te halen. Vroeger zeiden ondernemers vaak dat ze het verlies in de werkplaats compenseerden met de verkoop van fietsen, maar die tijd is voorbij. Het is belangrijk om meer winst te halen uit de uren in de werkplaats.”

Rol monteurs verandert

Doordat veel fietsenzaken een open werkplaats hebben, komen monteurs steeds meer in aanraking met de klant en wordt hun rol heel anders. Veel monteurs nemen ook reparaties aan en daar begint het al volgens Paul: “Bij het aannemen van reparaties is veel winst te halen. Er is meer bij te verkopen als je klantgerichter werkt. Bijvoorbeeld bij de keuze van een nieuwe band: informeer bij de klant hoeveel hij of zij per week fietst. Voor iemand die 20 km per dag fietst voor woon-werkverkeer kun je een duurdere band verkopen dan iemand die af en toe fietst. Hoe lang geleden heeft de fiets een beurt gehad, hoe is het probleem aan de fiets ontstaan? Hier is nog een slag te slaan en ik probeer monteurs daar bewust van te maken.”

Monteur moet doorvragen bij klant

Bij het aannemen van de reparatie is het belangrijk goed door te vragen bij de klant. “Hoe meer je van je klant weet, hoe sneller dat gaat. In de training zeggen monteurs vaak ‘Daar heb ik helemaal geen tijd voor’ maar hier is zoveel winst te behalen. Het gaat om een stukje bewustwording. Hoe benader je een klant? Stel open vragen, doe geen aannames. De klant van nu is veel mondiger geworden en vraagt een andere benadering. Monteurs moeten hiervoor een stuk bagage meekrijgen.”

Vooraf weten wat gerepareerd mag worden

Het is ook belangrijk om vooraf goed met de klant af te spreken wat er wel of niet gerepareerd mag worden en hoe duur de reparatie maximaal mag worden: “Als je tijdens de reparatie eerst de klant moet bellen en deze neemt niet op, dan moet de fiets weer van de haak. Dat kost veel te veel tijd.”

Complete artikel in Tweewieler september

In het septembernummer van Tweewieler kunt u het complete artikel lezen met informatie over de training Werkplaatsrendement en reacties van dealers Pierre Sikking van Bike Totaal Van Hulst en Wim van Hell van Fietsvitaal Stolwijk.

Data training monteurs en ondernemers voor de werkplaats

Klantgericht communiceren voor Technici (2-daagse training)

  • Donderdag 14 december en donderdag 21 december in Nieuwegein
  • Maandag 15 januari 2018 en maandag 22 januari 2018 in Zwolle

Data Werkplaatsrendement

  • Maandag 11 december in Nieuwegein
  • Maandag 29 januari in Zwolle

Lees het complete artikel in Tweewieler magazine september of het Tweewieler Digitale magazine.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels