nieuws

Laat je beïnvloeden door internet

Retailing

Dagelijks start op het Kruitbosch Bike Event om 16:00 uur het seminar ‘Klant in Kaart’, dat gegeven wordt door Roel van den Berg. De retailspecialist, die een groot deel van zijn roots bij Albert Heijn heeft liggen, maakt de toehoorders op pakkende wijze bewust van het belang om je klanten goed te kennen.

Laat je beïnvloeden door internet
“Lidl heeft het supermarktbezoek op zijn kop gezet", stelde Roel van den Berg tijdens het Kruitbosch Bike Event.

De seminars van Van den Berg zijn zeer populair, gezien de grote opkomst iedere keer. In zijn presentatie legt de retailexpert uit waarom het zo verstandig is om te weten wie je met je winkel wilt bedienen. Hij houdt de ondernemers een spiegel voor uit de foodsector en maakt een vertaalslag naar de fietsenbranche.

“Alle retailtrends worden in de food gezet, omdat ze daar werken met kleine marges van 2-3% en de klanten gemiddeld drie keer per week op bezoek krijgen. Dan moet je dus heel snel reageren op trends, want anders kan zelfs Albert Heijn omvallen.”

Vier behoeften

Vroeger was het volgens Van den Berg allemaal een stuk eenvoudiger omdat de klanten een zeer voorspelbaar winkelgedrag hadden. Hoe anders is dat nu? “De klant van nu heeft vier behoeften: een voorraadbehoefte, een verwenbehoefte, een gemaksbehoefte en een prijsbehoefte. Wanneer je als winkelier die behoeften goed in de gaten hebt en de producten kan aanbieden om daarin te voorzien, dan is de prijs jouw spel.”

Van den Berg illustreerde dit met een appel als praktijkvoorbeeld. Voor appelen in een kilozak heeft een consument 0,18 cent per stuk over, voor zes dezelfde appelen op een schaaltje in folie verpakt 0,48 cent per stuk, voor een losse appel 0,75 cent en wanneer die appel in stukjes gesneden wordt aangeboden is die voor de consument zelfs 1,25 euro waard.

Internet

Van den Berg hield zijn toehoorders voor dat internet en social media een grote invloed hebben op de consument. “Daarom moet de ondernemer zich ook daardoor laten beïnvloeden, omdat de buitenwereld dat ook doet. Verander je niet mee dan zit je in een doodlopende straat, ook al kan het nog wel tien jaar duren voordat je dat merkt.” Maar er zijn meer invloeden van buitenaf, doceerde Van den Berg.

“Lidl heeft het supermarktbezoek op zijn kop gezet en Nespresso heeft het koffiedrinken veranderd. In Berlijn zit een Curator Store, waar de ondernemer uitsluitend producten verkoopt, die hij zelf leuk vindt en waar hij dus achter staat. Draait als een tierelier. Feitelijk bent u ook een soort Curator Store, want ook u bepaalt ook wat u verkoopt. Zorg daarom dat je goed weet wie je klanten zijn en zorg dat u de beste propositie heeft, want geen enkele consument is loyaal aan één leverancier.”

Reageer op dit artikel