nieuws

Garantie 2.0: laten we de ballast van ons afwerpen

Retailing

Om maar met de deur in huis te vallen: ik denk dat garantie en de afhandeling hiervan één van de belangrijkste reden tot frustratie is binnen onze branche. Over de hele keten geeft het ‘gedoe’, van consument tot fabrikant. Bovendien kost het alle spelers veel tijd en geld. Met het registeren, verwerken, beoordelen en heen en weer sturen van onderdelen. Om nog maar niet te spreken over de uren die dealers besteden aan het überhaupt kunnen stellen van een diagnose, (met name bij e-bikes) en het feit dat de aanpak alles behalve klantgericht is.

Garantie 2.0: laten we de ballast van ons afwerpen

Een totaal andere aanpak staat redelijk hoog op mijn wensenlijstje. Ik zou graag aan de hand van mijn afzet samen met mijn leverancier een vaste vergoeding voor garantiewerkzaamheden per seizoen afspreken. Zodat ik onderdelen niet meer hoef op te sturen, de leverancier ze niet meer hoeft te beoordelen en we allebei een hoop administratieve rompslomp achter ons kunnen laten. Een nieuwe vorm van samenwerking waarbij ik als dealer een verantwoordelijkheid krijg: als ik te ruimhartig ben, kom ik niet uit met mijn vergoeding. Ben ik te streng, heb ik discussie met mijn klanten. Het is dus aan mij om accuraat te beoordelen of iets garantie is, waarbij ik de twee jaar fabrieksgarantie als richtlijn neem.
Aan dit idee zitten natuurlijk best wat haken en ogen. Maar kijk eens naar de voordelen:

  • besparen op opslagruimte; defecte onderdelen kunnen direct worden afgevoerd;
  • minder administratielast;
  • besparen op verzendkosten (tevens duurzaamheid!);
  • efficiëntere inrichting van de organisatie van leveranciers (garantieafdelingen worden nagenoeg overbodig);
  • dealers houden weer meer tijd over voor het ondernemen;
  • en eigenlijk de allerbelangrijkste: de consument wordt snel geholpen!

Alleen daarom al zijn we aan onze stand verplicht er serieus over na te denken. Natuurlijk is het moeilijk een vergoeding vast te stellen en kunnen niet alle onderdelen onder deze regeling gevat worden (accu’s, motors en frames). Maar als we 80% hebben, winnen we al een hoop! Ik werp jullie opnieuw de spreekwoordelijke handschoen toe. Wie van de leveranciers pakt hem op en gaat het gesprek met me aan om dit idee leven in te blazen?

Reageer op dit artikel