nieuws

Integratie van online en offline winkels

Retailing

Het QlikView Business Discovery platform kun je als retailer inzetten om fysiek en online te groeien. QlikView combineert de verschillende databases van de online en offline winkels en zorgt ervoor dat men de gegevens op hoog niveau kan analyseren.

Integratie van online en offline winkels
De 13e Hans Struijk winkel aan de Europaboulevard tegenover RAI Amsterdam.

Met QlikView kan je snel sturen op real time informatie over risico’s, omzet, marge, voorraad en budgetten en is benchmarking per verkooppunt mogelijk. QlikTech-partner Abacus zorgt met haar ruime ervaring in de retail voor de implementatie en training van QlikView.

Hans Struijk Fietsen
Hans Struijk Fietsen heeft met dertien fysieke winkels en drie online winkels al een goede dekking in Noord- en Zuid-Holland en is hard op weg om een landelijke dekking te realiseren. Daarnaast wil de organisatie haar dienstverlening en het assortiment van de webshops flink uitbreiden en meer met de fysieke winkels laten integreren en werkt daarvoor met QlikView.

Hans Struijk Fietsen maakte voorheen gebruik van losse analyse-systemen en Excel-rapportages met data over sales, voorraad en klanten. Dankzij QlikView heeft het management real-time en in één overzicht alle KPI’s in beeld. Hierdoor kunnen ze direct anticiperen op de markt, bijvoorbeeld door het assortiment nieuwe fietsen en accessoires per locatie aan te passen.

Ingewikkeld proces gesmeerd laten draaien
Timon Rutten, eigenaar en directeur van Hans Struijk Fietsen: “Wij verkopen niet het product fiets, maar de activiteit fiets. Achter de schermen draait dan ook een ingewikkeld proces van werkplaatsen, winkels, monteurs, inkoop, marketing, voorraden en ga zo maar door. Omdat wij de ambitie hebben om flink te groeien en onze online en offline winkels meer met elkaar willen integreren, waren wij dringend toe aan een toekomstvaste BI-oplossing. Wij gebruiken QlikView nu om onze online en offline verkoop en service te ondersteunen, zodat we de juiste verkoopacties op maat uitvoeren en een zo breed mogelijke doelgroep kunnen bedienen. Een geplande koppeling met geodata gaat ons daar nog beter bij helpen. Dan kunnen we alles wat we doen nog beter op al onze klanten afstemmen.”

Reageer op dit artikel