nieuws

Moeten gewone dealers maar stoppen met het energie en geld steken in bepaalde merken?

Retailing

Vandaag ploft een plaatselijk krantje bij me in de bus. Een nieuwe naam wil ‘mijn’ Alkmaar gaan bedienen met allerlei fiets-merknamen en aanbiedingen, klaarblijkelijk met de volle medewerking van de leveranciers.

Moeten gewone dealers maar stoppen met het energie en geld steken in bepaalde merken?

 

Vandaag ploft een plaatselijk krantje bij me in de bus. Een nieuwe naam wil ‘mijn’ Alkmaar gaan bedienen met allerlei fiets-merknamen en aanbiedingen, klaarblijkelijk met de volle medewerking van de leveranciers.

De betreffende onderneming ‘Anybikes’ biedt de Batavus Intermezzo Easy met wel 1.000 euro korting, (erg veel korting!), de Gazelle Eclipse van 2011 gaat voor 250 euro minder de deur uit. (dat kan),de Batavus Mambo Deluxe scheelt 300 euro, net zoals de Haibike Attack. De Batavus Diva, waarschijnlijk 2010/11 scheelt ook 250 euro, de oude Batavus Weekend zelfs 350.

Over het algemeen biedt men 20 % korting op, oud of nieuw model van alle merken zoals Gazelle, Batavus, Sparta, Merida, Centurion, Montego, Cortina, Union, BSP, Haibike, Ghost, Ridley, Sensa, Hercules, Kreidler, Winora, Sinus(?), Vogue(?), Falter(?)…Merken die er voor de helft niet toe doen. Althans…dat is wat de advertentie belooft.

Het maakt niet zoveel uit dat de advertentie wemelt van de taalfouten, men is wel even aan de weg aan het timmeren en kon blijkbaar redelijk inkopen en/of door laten leveren…Althans… dat is wat de advertentie mij vertelt.

Ik denk dat het niet zomaar lukt om het publiek voor zich te winnen, maar toch….
Mijn vragen aan u zijn:
Gaat het deze kant op? Moeten gewone dealers maar stoppen met het energie en geld steken in bepaalde merken en/of modellen omdat het bij de plaatselijke ‘fietsenmaker’ laten adviseren, opmeten en proefrijden toch soms zinloos is? Of moet de marge, die soms de 40% overstijgt maar losgelaten worden en, inclusief de verkoopprijzen, drastisch verlaagd worden zodat de verkoopkansen voor de ‘gewone’ winkeliers weer op niveau komen?

Fabrikanten halen elkaar telkens in…Fietsen van 799 kunnen ook voor 699 in de winkels staan.
Je kunt het de onschuldige nieuwe moeder niet kwalijk nemen dat ze 300 euro minder wil betalen voor haar Mambo-mamafiets…toch? We hebben het wel even over geld!

Ik was blij dat ik de afgelopen vier dagen voor twee bijzondere winkels mocht werken….Nauwelijks ‘last’ van prijsdruk daar, maar louter echte fietsliefhebbende consumenten die helemaal gaan voor het vakmanschap, de sfeer, aandacht en het speciale dat deze winkels kozen en dus bieden.

Met graagte zie ik uw reacties op dit weblog, het liefst niet anoniem.

P.S. Ik schreef onlangs, als eenvoudige observeerder, over Halfords. Investeerder/eigenaar Macintosh heeft, in de boeken, al afscheid genomen.

Ron Haker

Reageer op dit artikel