nieuws

Bike Totaal scoort in 2011 beste resultaat sinds 2002

Retailing

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2011 bleek dat het nieuwe contributiemodel van Bike Totaal goed heeft uitgewerkt. Bike Totaal sloot het boekjaar 2011 af met het beste resultaat sinds haar overgang naar een B.V. structuur in 2002. De orderconcentratie bij contractleveranciers zorgde voor een groei aan de inkoopkant van meer dan 10%. Ook de autonome winkelverkoop groeide met ruim 3% in een neergaande markt.

Bike Totaal scoort in 2011 beste resultaat sinds 2002

 

AMERSFOORT – Tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2011 bleek dat het nieuwe contributiemodel van Bike Totaal goed heeft uitgewerkt. Bike Totaal sloot het boekjaar 2011 af met het beste resultaat sinds haar overgang naar een B.V. structuur in 2002. De orderconcentratie bij contractleveranciers zorgde voor een groei aan de inkoopkant van meer dan 10%. Ook de autonome winkelverkoop groeide met ruim 3% in een neergaande markt.

“De uniforme werkwijze met het mediaplan heeft daar een zeer belangrijke rol in gespeeld. Er werden naast de landelijke mediacampagnes 11,7 miljoen folders verspreid in de verzorgingsgebieden van de winkels in 2011. Dat heeft zijn uitwerking niet gemist”, aldus Maarten de Vos, algemeen directeur Bike Totaal.

Inkoopbonus systeem pakt positief uit

De conclusie van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) van Bike Totaal die afgelopen maandag werd gehouden was dat het nieuwe contributiemodel sterk heeft bijgedragen aan een versnelde uitbereiding van de dienstverlening. Het stimuleren van orderconcentratie bij contractleveranciers via een inkoopbonus systeem heeft daarmee zeer positief uitgepakt.

Twee belangrijke uitgangspunten bij de totstandkoming van het contributiemodel waren dat het model niet kostenverhogend mag werken voor de ondernemers. Tegelijkertijd moest het de samenwerking met contractleveranciers stimuleren. Het model ging per 1 januari 2011 in.

In 2011 introduceerde Bike Totaal veel nieuwe diensten, waaronder de Bike Totaal webshop en Bike Totaal Instore TV, zonder dat dit extra kosten voor de ondernemers met zich meebracht. Jeroen Schrijver, commercieel manager, ziet grote voordelen in deze hechtere samenwerking “Door de sterke groei van onze campagnes zijn wij nu bijvoorbeeld ook een interessante partij voor joint promotion. Zo werden wij in 2011 benaderd door Pharos Reizen, Disney, Intratuin en Vacansoleil waarmee wij leuke extra acties voor de ondernemers konden opzetten.”

Reageer op dit artikel