nieuws

Webwinkelomzet stijgt tien procent

Retailing

De Nederlandse consument besteedt zijn geld steeds vaker online. De vaderlandse webwinkelbranche zag de omzetcijfers de eerste zes maanden van dit jaar wederom groeien, tot 4,25 miljard euro. Dat is tien procent meer dan dezelfde periode een jaar terug, blijkt uit gepubliceerde cijfers van branchevereniging Thuiswinkel.org.

Webwinkelomzet stijgt tien procent

DEN HAAG – De Nederlandse consument besteedt zijn geld steeds vaker online. De vaderlandse webwinkelbranche zag de omzetcijfers de eerste zes maanden van dit jaar wederom groeien, tot 4,25 miljard euro. Dat is tien procent meer dan dezelfde periode een jaar terug, blijkt uit gepubliceerde cijfers van branchevereniging Thuiswinkel.org.

Het aantal online bestellingen steeg met dertien procent tot 36,5 miljoen. “Dat zijn dagelijks zo’n 200 duizend online bestellingen”, rekent directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org voor. “Mensen bestellen ook steeds vaker kleinere producten via internet.”

De populariteit van online shoppen neemt volgens Jongen toe, omdat internet een onderdeel van het dagelijks leven is geworden. “Daarbij wordt het ook steeds makkelijker om overal te internetten vanwege de opkomst van smartphones en tablets.” Voorts neemt het vertrouwen in webwinkels toe, meent de directeur.

Consumenten gaven opnieuw minder uit per bestelling. Onlineshoppers betaalden 116 euro per bestelling. Een jaar eerder was dat nog 120 euro.

Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology onder 1.400 internetwinkels en 2.000 consumenten.

Reageer op dit artikel