nieuws

Halfords Nederland in de verkoop

Retailing

Halfords Nederland past niet langer meer in de strategie van moederbedrijf Macintosh Retail Group. Het verkoopproces voor deze keten met 143 winkels in Nederland en 7 in België wordt aankomende september opgestart. Halfords realiseerde in 2010 een omzet van…

Halfords Nederland in de verkoop

VEENENDAAL – Halfords Nederland past niet langer meer in de strategie van moederbedrijf Macintosh Retail Group. Het verkoopproces voor deze keten met 143 winkels in Nederland en 7 in België wordt aankomende september opgestart. Halfords realiseerde in 2010 een omzet van € 105 miljoen en een bedrijfsresultaat van € 1 miljoen. 

Voormalig algemeen directeur van Halfords Nederland, Willlem Marcelissen, meldde in een interview met Tweewieler in februari 2009: “De fietsenbusiness heeft voor ons de meeste groeipotentie.” Marcelissen zei toen ook dat het aantal Halfords Superstores te willen vergroten. Dat aantal lag in 2009 op 15. Het zijn winkels van 400-600 vierkante meters.

Halfords verkoopt jaarlijks tussen de 120.000 en 150.000 fietsen. Union is het belangrijkste merk binnen het aanbod van Halfords. De belangrijkste (fiets)leverancier van de winkelketen voor auto en fiets is Dutch Bicycle Group.

Met de verkoopopbrengst van Halfords wil Macintosh de nieuwe speerpunten van het concern, mode en wonen, gaan versterken. Volgens Macintosh bestaan daar de meeste mogelijkheden tot rendabele omzetgroei. De drie laatste overnames (Scapino, Brantano en Jones Bootmaker) moeten in dat kader worden bezien.

De sector Automotive & Telecom waaronder Halfords valt is inmiddels voor Macintosh Retail Group niet meer strategisch. Eerder dit jaar werd BelCompany (Telecom) al verkocht aan Vodafone Libertel en nu wordt voor Halfords een koper gezocht die de groei en continuïteit van winkelketen kan waarborgen. Volgens financieel specialisten moet Halfords Nederland tussen de € 25 en 30 miljoen opbrengen.

 

 

Reageer op dit artikel