nieuws

Hoofdbedrijfschap Detailhandel biedt tegenwicht aan opkomst webwinkels

Retailing

DEN HAAG – Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) werkt aan een plan waarmee winkeliers beter kunnen inspelen op het ‘nieuwe winkelen’; oftewel de consument die zich oriënteert en/of koopt via internet. Webwinkels zijn niet meer weg te denken en zoals het HBD stelt: “Detaillisten moeten zich realiseren

Hoofdbedrijfschap Detailhandel biedt tegenwicht aan opkomst webwinkels

DEN HAAG – Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) werkt aan een plan waarmee winkeliers beter kunnen inspelen op het ‘nieuwe winkelen’; oftewel de consument die zich oriënteert en/of koopt via internet. Webwinkels zijn niet meer weg te denken en zoals het HBD stelt: “Detaillisten moeten zich realiseren

dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen bedienen. De moderne consument gebruikt meerdere kanalen. “Kanalen die hij zelf kiest en niet de ondernemer voor hem.”

Het HBD stelt: “Succesvolle retailformules spelen al in op dit ‘cross channel’ gedrag. De toppers onder zowel traditionele winkeliers als webwinkeliers zijn binnen een paar jaar in staat hun klanten een integrale winkelbeleving te bieden over de verschillende kanalen heen.”

Inspelen op dit cross channel koop- en winkelgedrag vereist echter inzet en investeringen die voor individuele mkb-ondernemers (maar ook grotere ketens) alleen gezamenlijk zijn op te brengen, dus door zaken collectief aan te pakken. “De binnenstad met alle ondernemers die hierin actief zijn is zo’n collectief. Ondernemers in de binnenstad kunnen gezamenlijk een platform (infrastructuur inclusief de diensten die hierop worden aangeboden aan zowel consumenten als bedrijven) opzetten dat het nieuwe winkelen in de binnenstad mogelijk maakt.”

Omdat het in het nieuwe winkelen gaat om kennis, en innovatie en het voor marktpartijen  lastig is een dergelijk project zelf te starten, heeft het HBD de rol van aanjager op zich genomen. Het HBD stelt: “Wij gaan ervoor zorgen dat collectieven van detaillisten, zoals ondernemersverenigingen in binnensteden, de beschikking krijgen over een gedegen plan waarmee zij succesvol kunnen inspelen op het nieuwe winkelen. Het realiseren van een cross channel platform in een binnenstad vereist inzet van alle betrokken partijen en kost uiteraard geld. Dit komt er alleen met een goed plan.”

Het HBD financiert het maken van dat plan en begeleidt het proces. Vervolgens moeten ondernemers, gemeenten en providers samen het plan realiseren.” De taak van het HBD is tweeledig. “We moeten aan de gebruikerskant clubs van ondernemers en de gemeenten motiveren, mobiliseren en overtuigen van het nut van een dergelijk platform. Vervolgens moeten we providers weten te enthousiasmeren, zodat ze bereid zijn samen met die ondernemers en gemeenten die infrastructuur te maken.”

Het HBD is in gesprek met een aantal binnensteden. In eerste instantie wordt gestart in één binnenstad. In de loop van 2011 is de planning dat in nog enkele binnensteden een begin wordt gemaakt. Ook wordt gekeken of het concept toegepast kan worden in grote winkelcentra, dorpskernen, kleinere winkelgebieden, etc. “Als een eerste concept gereed is, kun je zo´n plan een tweede en een derde keer natuurlijk sneller van de grond tillen. In eerste instantie is vanwege de schaal gekozen voor een binnenstad.”

Hoe het cross channel platform er exact uit komt te zien, moet het project duidelijk maken. Maar volgens het HBD zal draadloos internet voor de gehele binnenstad zeker een element zijn. “Hierbij is schaalbaarheid, snelheid, toezicht, ‘remote control’ en bereik van groot belang. Elke consument die straks in de binnenstad winkelt moet gratis toegang tot internet krijgen, zodat hij met bijvoorbeeld zijn mobiele telefoon kan zien wat de directe omgeving te bieden heeft. Een consument die online gaat ziet direct welke ondernemer, welke aanbiedingen heeft, wellicht zelfs aangepast aan zijn profiel.”

Meer nieuws van over HBD

Reageer op dit artikel