nieuws

Bike Expo krijgt vijf jaar de kans

Retailing

MÜNCHEN (D) – De meningen over de allereerste Bike Expo waren verdeeld. Vooral over het nut van deze beurs verschilden bezoekers en zelfs exposanten van mening. Over de timing was men unaniem negatief, maar ondanks alles is Bike Expo een initiatief dat vooral een kans verdient.
MET FOTO-IMPRESSIE!

Bike Expo krijgt vijf jaar de kans

MÜNCHEN (D) – De meningen over de allereerste Bike Expo waren verdeeld. Vooral over het nut van deze beurs verschilden bezoekers en zelfs exposanten van mening. Over de timing was men unaniem negatief, maar ondanks alles is Bike Expo een initiatief dat vooral een kans verdient.

Messe München weet zich van meet af aan opgezadeld met een dilemma als je praat over de timing waarop de nieuwe combinatie van vakbeurs en consumentenbeurs plaatsvindt. Bij de organisatie krijgen zij rugdekking van de Duitse retailorganisatie ZEG, die echter wel de nadrukkelijke wens heeft om de beurs voorafgaand aan de Eurobike te laten plaatsvinden. Zo kunnen hun dealers als eerste kennis maken met hun collecties in het algemeen en die van Bulls in het bijzonder.

De eerste editie van Bike Expo was vooral een rustige. De eerste dag werd bevolkt door ZEG-dealers en niet-ZEG ondernemers uit München en omstreken. Volgens ZEG-directeur Georg Honkomp was 80% van de Duitse ZEG-leden naar München gekomen. Gerard Mimpen sprak over de aanwezigheid van een kleine twintig Nederlandse ZEG-leden, vooral degenen die erg actief met Bulls zijn.

De bezoekende ondernemers konden twee hallen en een buitenterrein bezoeken waarover circa 200 exposanten verdeeld waren. De tweede dag waren de meeste ZEG-ondernemers weer vertrokken en toen was het al beduidend stiller. Tot ergernis van diverse exposanten, die door ZEG dringend verzocht waren daar present te zijn.

Toch was zeker niet iedereen negatief. Exposanten die tevreden waren, waren te spreken over de kwaliteit van het bezoekerspubliek, dat zij in deze omstandigheden alle aandacht konden geven.

Al met al is het een interessant initiatief, waarvan het volgen hoe het zich ontwikkelt bijzonder boeiend is. Over de toegevoegde waarde liepen de meningen uiteen, maar dat de Bike Expo een serieuze kans verdient, is de meerderheid het wel eens. Bike Expo krijgt vijf jaar de kans om haar bestaansrecht te verdienen. Met dank aan ZEG en de lange adem van Messe München, die Bike Expo als een duidelijk investeringsproject ziet.

FOTO IMPRESSIE BIKE EXPO 2009

ABUS KLEURT – Slotenproducent ABUS introduceerde kettingsloten met een cijferslot, dat 10.000 verschillende PIN-codes kent, die individueel instelbaar zijn. De 7mm dikke schakels van de staalketting zijn vierkant van vorm en uit modieuze overweging ‘aangekleed’ met kleurige beschermhoezen. Leverbaar in zwart, blauw, roze en bruin.

H VAN HUMPERT’S HUISSTIJL – Componenentproducent Humpert gooit het roer om en gaat in de marketing meer de nadruk leggen op de merken XtasY en X-Act, dat geleidelijk aan omgedoopt wordt in Ergotec. Daarbij past ook een nieuwe huisstijl. De allereerste kennismaking met de nieuwe look van Humpert was mogelijk op hun Bike Expo-stand.

KLEURACCENTEN – Voor de eerste montage bij fietsfabrikanten biedt AXA tegenwoordig de mogelijkheid om de fiets consequente kleuraccenten te geven, dankzij een uniforme kleurstelling van slot, kettingkast en verlichting. Derby Cycle Werke paste dit als eerste toe op diverse nieuwe modellen van de nieuwe Kalkhoff-collectie.

KILOMETERVRETER – De Duitse e-bikeproducent Daum Electronics lanceerde Ergo Bike in de varianten Comfort (unisexmodel) en Trekking (D en H). Wat de fietsen met elkaar gemeen hebben is een trapasaandrijving en een grote accu óp de bagagedrager. Die maakt het gebruik van een fietstas onontbeerlijk. Voordeel van deze grote accu is ded actieradius. Daum claimt, onder gunstige omstandigheden, een bereik van minimaal 80 km.
 

PROTO-SACHS – Eerst maar eens kijken hoe het publiek reageert. Dat moet Sachs gedacht hebben bij de presentatie van deze e-scooter, die als snorfiets in de markt gezet kan worden. Met 25 km haal je een bereik van circa 50 kilometer. Mocht de accu leeg zijn, dan kan je nog altijd zelfstandig verder fietsen. De topcase aan de voorzijde biedt enige opbergmogelijkheden. Bij voldoende positieve feedback gaat-ie in productie.

HEFTIGE E-SCOOT – Wie de aandacht wil trekken op een heftige e-bromfiets is bij Elmoto aan het juiste adres. De potentie machines hebben een stoer uiterlijk en rijden als de spreekwoordelijke brandweer. Bij een evenredige mix van bergop, bergaf en vlakke weg zou een bereid van 65 km mogelijk moeten zijn. Let wel: met een snelheid van 45 km/u.

TURBO-BOOST‘Ich habe einen geheimen Turbo-Boost’ kopte BILD Zeitung, daags na de Europese première van de Eagle van JD Components. Het was een citaat van Pro Sieben-presentatrice Annemarie Warnkross, die daarmee precies die free publicity genereerde waar je na zo’n persconferentie alleen maar van kan dromen. Warnkross is vooral in stelling gebracht om de jongere doelgroep aan te spraken, waarvoor de Eagle ontworpen is.

SPORTIEVE E-KTM – Het klinkt tegenstrijdig, maar KTM mikt met negen (!) elektrisch aangedreven Energo modellen op een sportief publiek. Wat betreft de (achterwiel)aandrijving kan gekozen worden uit BionX (JD Components) of Panasonic. De Oostenrijkers zetten niet alleen in op de eMTB, maar hebben in hun collectie ook nog zeven Trekkingvarianten opgenomen.

E-BIKE LIFT – Superspark Bicycle Tools en Cyclon brengen gezamenlijk een fietslift EBS-50 op de markt, die ideaal is voor de reparatie van e-bikes. Met de voetbediening op een stalen vloerplaat kan de fiets op de gewenste hoogte gebracht worden. Bike Expo had de primeur, maar in Friedrichshafen dingt de innovatieve EBS-50 mee naar een Eurobike Award.

Reageer op dit artikel