blog

BLOG Branche standaard voor garantie

Retailing 804

Eerder schreef ik dat we veel energie hadden gestopt om de ‘workflow’, oftewel de dagelijkse praktische gang van zaken, met leveranciers te verbeteren. Oorzaak daarvoor is de veelbesproken sandwich waar we als retail inzitten. Deze situatie waarbij zowel de inkoop als verkoop verslechteren zorgt voor teruggang in verdiensten.

BLOG Branche standaard voor garantie
In zijn columns en blogs geeft Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche. Foto Tweewieler

Om gezond te blijven moet er wat gebeuren. Los van verbeteren van condities en leverbeleid is er winst te halen uit besparing van kosten en tijd.  Veel leveranciers stonden hier enthousiast tegenover. Wederzijdse inspanningen hebben vervolgens geleid tot veel tijdswinst. De hele logistiek incl. informatie daaromtrent verloopt sneller en duidelijker, minder gedoe met uitzoekwerk van lopende/hangende zaken. Een hele kostenbesparing, echt win-win. We hebben hierdoor ook op meerdere fronten een nog betere focus op klanten gekregen.

Veel te wensen 

Er valt echter nog voldoende te wensen. Eén hele belangrijke is garantie. Veel leveranciers hebben een mooie ‘toepassing’ voor garantie aanvraag en -afwikkeling in hun eigen portal/bestelsysteem. Het valt op dat dergelijke systemen vooral gericht zijn op de gebruiksvriendelijkheid voor die leverancier zelf en minder voor de dealer. Het kost dan ook veel tijd en energie om zaken te regelen.

Standaard voor garantie 

Dat kan veel makkelijker! Daarom pleit ik ervoor dat er een branche standaard komt voor garantie. Deze branchestandaard kan door de winkelsoftware leveranciers worden geïntegreerd. Met één druk op de knop kunnen winkeliers vanuit een klanthistorie een garantie aanvraag insturen.
Klachtomschrijving en desgewenst een fotootje erbij en voilà. Alle benodigde informatie zoals klant en productgegevens, aanschafdatum, kassabon/factuur is reeds aanwezig en hoeft niet los in een systeem van de leverancier worden ge-upload.

Wie pakt het op?

Dat klinkt toch als muziek in de oren?! Houden we nog meer tijd over voor klanten. Wie pakt het op?

Reageer op dit artikel